Het onderzoek naar een breed gedragen, internationale ICOM-museumdefinitie gaat een volgende fase in. Tot 7 september heeft u de kans om input te geven op een lijst kernwoorden. Op 10 september volgt een discussiemoment. Welkom!
Met de publicatie 'Emotions and learning in museums' en een bijhorend webinar gaf NEMO recent een inkijk in het thema 'emoties in musea'. Een blik op enkele inzichten.
Het 'Project Podiumtechnisch Erfgoed' zet sinds kort resoluut de spot op ons rijk podiumtechnisch erfgoed. Een digitale studiedag op 15 juni gaf het officiële startschot.
Ketnet en Theater aan Zee (TAZ) slaan deze zomer de handen in elkaar en maken in Oostende De Grootste Bloemenzee van papier.
Op 10 december organiseren het Departement Cultuur, Jeugd en Media en het agentschap Onroerend Erfgoed in nauwe samenwerking met FARO de studiedag 'Samen inzetten op depotuitdagingen'.
Borgen is bewust actie ondernemen om een erfgoedpraktijk in leven te houden. Wat kunt u als erfgoedwerker doen? Enkele praktijkvoorbeelden zetten u op weg.
De minister van Cultuur heeft een selectie 16e-eeuwse tekeningen beschermd als Vlaams topstuk. Daaronder ook het 'Zeeboek', een navigatieboek voor zeelieden.
Immaterieel erfgoed valt prima te integreren in vakken als wiskunde, informatica, kunst en literatuur. Meer nog: leerlingen nemen de leerstof zo nog beter op, zo blijkt uit een project van Unesco samen met de Europese Unie.
U wilt werk maken van een meerstemmige en inclusieve organisatie. Maar hoe? Een gloednieuw dossier op de Erfgoedwijzer en een bijhorend labo in het najaar zetten u op weg.
Docente Janien Prummel coacht in deze vorming verantwoordelijken van organisaties met een gidsenwerking: diensten van toerisme, gidsverenigingen, (cultureel-)erfgoedorganisaties, monumenten … Warm aanbevolen!