Hoe brengt u archiefmateriaal tot leven voor jongeren die opgroeien in een sterke beeldcultuur? Stadsarchief Mechelen deed ervaring op en ontvangt tijdens Erfgoedweken een reeks schoolklassen met eigen documentaires.
Hoe kunnen erfgoedwerkers bijdragen aan een LGBTI-positief klimaat in scholen? Amsab-ISG onderzoekt het tijdens de Erfgoedweken.
Heel wat erfgoedmaterie raakt aan relevante maar ook gevoelige maatschappelijke thema’s. Hoe gaan Erfgoedklasbakken van KADOC-KU Leuven hiermee aan de slag in de klas?
In 2022 lanceerde ICOM de nieuwe internationale museumdefinitie. Kunsteducatieve organisatie Bamm! miste echter nog de stem van kinderen en jongeren. En dus gingen ze zelf aan de slag, mét resultaat.
Dit najaar start een nieuw traject samenlezen van erfgoedverhalen. Hugo, stafmedewerker bij Erfgoedcel TERF en Sarah, leerkracht bij Ligo, getuigen over de meerwaarde ervan.
Zondag 21 april 2024 is het Erfgoeddag, in het teken van ‘Thuis’. Om u te helpen bij de invulling van het thema stellen we u de nagelnieuwe inspiratiebrochure voor.
Hebt u een hart voor taal, verhalen en mensen? Schrijft u graag, of gaat u met plezier aan de slag met lezen? Dan hebben we iets voor u!
Dat is de vraag die we in het gloednieuwe dossier op de Erfgoedwijzer beantwoorden. We hebben zowel oog voor taal als voor beeld.
Op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag, een dag in het teken van de strijd voor gelijkwaardigheid. FARO-medewerkers laten hun licht schijnen over personen die het verschil maken.
Op haar laatste dag in Duitsland maakt FARO-collega Elien kennis met Aurora Rodono en Carla de Andrade Hurst, diversity agents van het Rautenstrauch-Joest-Museum. Hoe maakt dit museum de omslag?