De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De
In 2018 sloegen FARO en Herita de handen in elkaar voor een inspirerende lezingenreeks met een aantal visionaire erfgoeddenkers. In de bundel Erfgoed verbindt hebben we deze lezingen voor u samengevat en verrijkt met praktijkvoorbeelden uit eigen land. De samenwerking kwam er naar aanleiding van het
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Lokaal erfgoed inspireert! Dat beseffen de Oost-Vlaamse erfgoedcellen, het STAM en FARO maar al te goed. Daarom organiseerden we op 24 september in Gent een inspiratiedag, waarop liefst dertien lokale praktijkvoorbeelden aan bod kwamen. Deze praktijkvoorbeelden hebben we nu uitgeschreven in de
Op 26 april 2016 organiseerden FARO, CegeSoma, het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie en het projectsecretariaat 100 jaar Groote Oorlog (2014-18) in Brussel de studiedag De Eerste Wereldoorlog in 2018 en daarna!?. De deelnemers kregen er de stand van het laatste onderzoek naar de Eerste
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok bestaat uit medewerkers van archieven en erfgoedbibliotheken die ervan overtuigd zijn dat archieven kinderen en jongeren aan het denken kunnen zetten. De medewerkers van Leerdok zijn verbonden aan
Immaterieel erfgoed vind je overal. Denk maar aan de talloze stoeten, streekdialecten, volkssporten, ambachten of tradities die je in Vlaanderen en Brussel tegenkomt. Voor steden en gemeenten zijn er heel wat mogelijkheden om met dit immaterieel erfgoed aan de slag te gaan. 'Erfgoed voor doeners'
Dit werkboekje gaat over het opzetten van een intern vormingsbeleid. Ons uitgangspunt is de vraag hoe u medewerkers binnen een organisatie kan ondersteunen om hun kennis en hun kunde te versterken. Of, anders geformuleerd, hoe zij alle kansen krijgen om bij te leren en zich verder te ontwikkelen. En
Het agentschap Kunsten en Erfgoed publiceert een nieuwe drietalige folder over het uitvoeren van de visienota Een beleid voor immaterieel cultureel erfgoed in Vlaanderen (2010, klik hier). Naast de toonaangevende rol die Vlaanderen opneemt, worden haar inspanningen in een mondiale context geplaatst
Wat levert dat eigenlijk op, investeren in cultuur? Over die vraag woeden soms hevige debatten, waarbij voor- en tegenstanders van een actief cultuurbeleid soms positie innemen op basis van weinig onderbouwde aannames pro en contra. Er is dus dringend nood aan objectivering. Om die reden brachten