Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit
Na 21 edities organiseerde FARO in 2022, naast de vertrouwde Erfgoeddag op zondag, voor het eerst een Erfgoedweek. Die Erfgoedweek richtte zich op leerlingen en leerkrachten van lagere en secundaire scholen. In deze publicatie blikken we terug op de eerste Erfgoedweek. We zoomen in op concrete
Deze publicatie vloeide voort uit de cursus “Digitaal documentbeheer” van het cursustraject “Digitaliseren en digitaal archiveren” van FARO. Met dit voorbeeld van goede praktijk willen we tegemoetkomen aan de behoefte naar een praktische benadering van digitaal documentbeheer. We vertellen niet
We schrijven 17 februari en 16 juli 1964. De grondslag wordt gelegd voor de Turkse en Marokkaanse migratie naar België. Nu, 50 jaar later, herdenken we de akkoorden die toen werden gesloten tussen België en beide landen. Het is de ideale aanleiding voor een ruime waaier aan initiatieven over erfgoed
Advies aangeboden aan het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie door de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren. Het advies is opgesteld door Marco de Niet (directeur DEN), Jeroen Walterus en Bart De Nil (FARO), in overleg met vertegenwoordigers uit de ministeries en instellingen uit
Notwithstanding a growing interest in intercultural communication in the 21st century, most professionals in the Low Countries (and elsewhere) have not been trained in this field during their education. Many managers believe that experience is sufficient to bring an international assignment to a
Het onderzoeksproject 'Archipel: Network-centric approach to sustainable digital archives' ging tussen oktober 2009 en september 2011 op zoek naar de technische en organisatorische uitdagingen van digitale langetermijnarchivering. Het Archipel-samenwerkingsverband ging na hoe een netwerkgerichte
Het Europeana Vlaanderen Overlegplatform wil informatie over Europeana verspreiden naar mogelijke belanghebbenden, informatie en adviezen terugkoppelen naar Europeana en de relevante projecten waar Vlaamse partners in betrokken zijn onderling afstemmen. De verslagen van de bijeenkomsten kan u in
De publicatie ‘Erfgoed 2.0: nieuwe perspectieven voor digitaal erfgoed’, die in 2009 verscheen bij Pharo Publishing, attendeert op een aantal actuele tendensen rond erfgoed en ICT. Verschillende auteurs uit zowel academische als professionele ‘erfgoed’-omgevingen in Vlaanderen en Nederland leverden
In 2008 werd het ‘Denktraject erfgoededucatie’ georganiseerd door het Agentschap Kunsten & Erfgoed, VIOE, CANON Cultuurcel, het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, in samenwerking met FARO. Het eindverslag van dit denktraject (dd. 6 juni 2008) kunt u hier raadplegen. Het denktraject stelde