De coronacrisis daagde erfgoedinstellingen uit tot innovatieve online initiatieven voor de gidsenwerking. Tijdens de lockdowns waren fysieke rondleidingen immers niet mogelijk en dus stapten verschillende musea over tot een vorm van live digitaal gidsen. Dat gebeurde telkens met veel aandacht voor
FARO organiseerde in mei en juni 2020 een aantal live-sessies over corona. Daarin zochten we samen met collega’s uit het veld naar antwoorden. In de live-sessies voor musea van 12 mei en 14 mei kwamen vooral vragen omtrent infrastructuur en inrichting aan bod, tijdens de sessie van 5 juni focusten
In het nieuwe stadsmuseum staan Lier en de Lierenaars centraal. Het museum wil een ruim perspectief op de stad bieden en moet een plek krijgen in het leven van de inwoners van Lier. Daarom wordt beslist om het museum samen met de Lierenaars uit te bouwen. Het startschot van dit participatief traject
Dit document geeft een inkijk in het leertraject van de collegagroep Klein museum, groot bereik . De collegagroep telde vijf bijeenkomsten in het jaar 2017: collega’s ontmoetten elkaar en wisselden volop ideeën en ervaringen uit omtrent het thema participatie. De collegagroep is een initiatief van
Onder de verzamelnaam ‘ Buurten met erfgoed ’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
In de museale wereld werd in de voorbij zes-zeven jaar veel ervaring opgedaan inzake het plannen, programmeren, managen, coördineren, opvolgen enzovoort van nieuw- of verbouwprojecten. Het gaat om complexe processen waar iedereen vanuit zijn rol en verantwoordelijkheid als betrokken partij mee te
FARO ontwikkelde samen met enkele partners de methodiek Expert in de klas . Met Expert in de klas krijgen leerlingen les via een webconferentieopstelling. Dit creëert een unieke kans om kennis van buiten de schoolmuren op een interactieve manier binnen de vertrouwde klasomgeving over te brengen