Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit
Tussen 28 februari en 3 mei 2012 organiseerden FARO en het projectsecretariaat ‘100 jaar Groote Oorlog’ in de vijf provincies een reeks workshops 'Het dagelijks leven tijdens de Eerste Wereldoorlog. 100 jaar Groote Oorlog (2014-2018)'. De klemtoon van de workshops lag op het dagelijks leven in bezet
Leerkrachten uit het kleuteronderwijs die in hun klasjes willen werken omtrent diversiteit bekeken vanuit de leefwereld van de kinderen, krijgen hiervoor een gratis en handig werkinstrument: Kif kif en shouf shouf. Dit instrument bestaat uit twee boekjes voor klasjes van 5- en 6-jarigen: een niet...
In 2008 werd het ‘Denktraject erfgoededucatie’ georganiseerd door het Agentschap Kunsten & Erfgoed, VIOE, CANON Cultuurcel, het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, in samenwerking met FARO. Het eindverslag van dit denktraject (dd. 6 juni 2008) kunt u hier raadplegen. Het denktraject stelde
De eerste versie van SPECTRUM-N is klaar voor gebruik. Dit kwaliteitsinstrument, oorspronkelijk tot stand gebracht door de Collections Trust (voorheen Museum Documentation Association), met de medewerking van meer dan honderd museumprofessionals, is hét handboek voor museale bedrijfsvoering. Dankzij
Dit rapport is het resultaat van een onderzoek, uitgevoerd door prof. dr. Ludo Simons in opdracht van Culturele Biografie Vlaanderen vzw. Zie ook: Op initiatief van de Vlaamse overheid voerde dr. Jeroen Walterus in 2003 een onderzoek naar de bewaarbibliotheken in Vlaanderen. U kan het rapport via