Wat kan herkomstonderzoek betekenen voor musea die cultuurgoederen beheren die in koloniale context verworven zijn? Dat is de focus van deze studiedag.
De collegagroep digitale collectieregistratie brengt erfgoedwerkers samen die ondersteuning krijgen via de projectsubsidielijn ‘Inhaalbeweging digitale collectieregistratie’. De bijeenkomsten staan ook open voor collega's uit de cultureel-erfgoedsector
In het kader van de expo ReThinking Collections in het AfricaMuseum stelt de Nederlandse onderzoeker Jos van Beurden op 27 maart zijn nieuw boek voor: 'Het legevitrinesyndroom. Lastige vragen over koloniale collecties'.
Heeft uw organisatie collectiestukken die zich in het publiek domein vinden? Wil u de zichtbaarheid en vindbaarheid ervan vergroten door ze op te laden naar Wikimedia-platformen? Tijdens deze workshop op 28 maart begeleidt meemoo u hierbij.
Hoe moeten we vandaag omgaan met menselijke resten die zonder expliciete toestemming van de betrokkenen en nabestaanden in museale collecties zijn terechtgekomen?
Tijdens deze vorming schetst Histories evoluties, leert u van interessante voorbeelden en doet u inspiratie op voor de toekomst van de eigen collectie.
Deze gids adviseert en ondersteunt musea bij het maken van beslissingen om objecten uit hun collectie te ontzamelen. De richtlijnen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat elke ontzameling voordeel biedt voor zowel de musea, hun collecties als de stakeholders.
De kantjil en de tijger uit Indonesië, Anansi en de schildpad uit Ghana, Reynaert de vos uit Vlaanderen en nog vijf andere verhalen: uit alle hoeken van de wereld sprokkelden we verhalen bij elkaar, om samen te lezen. Aanleiding van deze bundel? Erfgoeddag – de jaarlijks terugkerende feestdag voor
Op deze studiedag laten binnen- en buitenlandse sprekers hun licht schijnen op de Art & Architecture Thesaurus (AAT), een meertalige standaardterminologie beheerd door het Getty Research Institute. Er worden verschillende praktische toepassingen van de AAT besproken en ook het actuele thema
Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit