De 17e-eeuwse Franse filosoof Nicolas Boileau wist het al: 'Du choc des idéés jaillit la lumière'. Om de drie maanden krijgt u een shot ideeën via faro, het tijdschrift van FARO.
Dit jaar is het 75 jaar geleden dat James Ensor, overleed. In de nieuwe strip 'Onze James' brengt Jan Bultheel op een uiterst originele manier hulde aan deze artistieke reus.
Hoe gaan kunstenaars en kunstenorganisaties om met hun archieven, collecties en praktijken? Ontdek welke Nederlandse en Vlaamse initiatieven hierop inzoomen dit najaar.
Kent u Oehoe al? Oehoe is de nieuwe mascotte van de ErfgoedApp en werd speciaal ontwikkeld voor kinderen van 6 tot 11 jaar. De avontuurlijke uil nodigt kinderen en families uit om samen met hem op pad te gaan.
Heel wat steden, gemeenten en regio’s in Europa staan voor gelijkaardige uitdagingen. Hoe kan erfgoed helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Een bundel van liefst 60 praktijkvoorbeelden biedt inspiratie.
De update van de ErfgoedApp bevat enkele verbeteringen en nieuwigheden die we in nauw overleg met onze creatieve community van makers realiseerden. In deze blog leest u welke en ontdekt u welke plannen we voor 2023 in petto hebben.
De Art & Architecture Thesaurus® is na al die jaren terug van nooit weggeweest, zo bleek op 3 mei 2022. Kon u er niet bij zijn of wilt u bepaalde informatie rustig nalezen? Het verslag is nu online beschikbaar.
Recent verschenen twee interessante ‘museumstrips’ met auteurs van eigen bodem. Judith Vanistendael presenteert met het Louvre ‘Atan van Kea’ en Pieter De Poortere stelt met het Huis van Alijn 'Altijd feest! Hendrik en Poes vieren Nieuwjaar' voor.
Een tachtigtal erfgoedprofessionals, uitgevers en stripauteurs uit heel Europa verzamelden op 6 september voor de conferentie Comics @ the Museum. Het verslag lezen levert u straks misschien 5.000 euro op.
De methode 'Buurten met erfgoed' wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. Recent startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. Op 22 september leert u meer over de ervaringen van de betrokken erfgoedwerkers en scholen.