Welke creatieve strategieën gebruiken musea en andere erfgoedinstellingen in de Verenigde Staten en Japan voor de preventie, de voorbereiding, de bestrijding en de onmiddellijke respons bij een ramp? Op 13 november hoort u het uit eerste hand.
Wie zich wil verdiepen in de inhoud, werking, geschiedenis en toekomstperspectieven van de cultureel-erfgoedsector beschikt over heel wat instrumenten. Een wat onderbelicht aspect zijn de erfgoedtijdschriften. We stellen ze kort aan u voor.
Op dinsdag 16 mei 2023 wordt u verwacht voor een Groot Onderhoud dat qua urgentie en relevantie zijn gelijke niet kent. Komt u in Lamot Mechelen meedenken en -praten over de impact van de klimaatcrisis op erfgoed?
Om onze dienstverlening – letterlijk – dichter bij u te brengen, organiseert FARO twee ontmoetingsmomenten, helemaal op maat van het lokale erfgoedwerk. U komt toch ook?
La Cité internationale de la bande dessinée et de l’image in het Franse Angoulême organiseert eind deze maand de vierde editie van de International Comic Strip Meetings. Dit keer staat het striperfgoed centraal.
Op 25 september 2022 opent het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen opnieuw de deuren. Het grootste museum van Vlaanderen onderging de voorbije tien jaar een ingrijpende renovatie en uitbreiding.
Het 'Project Podiumtechnisch Erfgoed' zet sinds kort resoluut de spot op ons rijk podiumtechnisch erfgoed. Een digitale studiedag op 15 juni gaf het officiële startschot.
Docente Janien Prummel coacht in deze vorming verantwoordelijken van organisaties met een gidsenwerking: diensten van toerisme, gidsverenigingen, (cultureel-)erfgoedorganisaties, monumenten … Warm aanbevolen!
In 2021 is het 100 jaar geleden dat Roger Raveel werd geboren. Een ideale gelegenheid voor Canvas om een nieuw portret te maken van een van onze belangrijkste naoorlogse schilders.
Zopas ging een bijzonder onderzoeksproject van start: het Sura-project heeft als doel een unieke fotocollectie van meer dan 7.000 glasnegatieven te ontsluiten voor het publiek en voor verder onderzoek.