Erfgoeddag, oorspronkelijk gepland op zaterdag 25 en zondag 26 april, kan dit jaar helaas niet doorgaan. Toch belet dit ons niet om hoopvol vooruit te kijken naar april 2021, wanneer Erfgoeddag én het thema 'De Nacht' hernomen worden.
Nog tot en met 8 maart is het Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Want ook voor de cultureel-erfgoedsector zijn vrijwilligers levensbelangrijk.
De impact en snelheid van digitalisering vragen een specifieke strategie en leiderschapskwaliteiten. Deze nieuwe opleiding focust op de competenties en expertises die belangrijk zijn om digitaal leiderschap op te nemen in een snel veranderende maatschappij.
De vijfde editie van Reveil laat op 1 november de begraafplaatsen heropleven met warme muziek en mooie verhalen. Heemkring Dorp en Toren uit Deerlijk was van bij het prille begin betrokken. FARO sprak met voorzitter Freddy Byttebier.
2018 is een feestjaar voor de Antwerpse Zoo. Dit jaar viert de bekende dierentuin zijn 175e verjaardag met een resem activiteiten. En zopas verscheen in het kader daarvan een bijzonder boekje, ‘Cine Zoologie’.
In september 2018 kondigt zich de laatste stap aan van de ‘halogen phase-out’. Wat de gevolgen zijn voor onze sector komt u te weten op 12 juni tijdens de STEPP-contactdag in Brugge.
Van 8 tot en met 17 september 2017 vindt de eerste editie van het Festival van de architectuur (F/a) plaats, een initiatief van het Vlaams Architectuurinstituut (VAi). Gaststad voor deze eerste editie is Antwerpen. En ook FARO doet mee.
Met digitalecultuur.nl ondersteunt DEN theatergezelschappen, dansgroepen, muzikanten en andere kunstenaars bij het digitaliseren van hun archieven en collecties. In Vlaanderen loopt al langer een gelijkaardig traject.
Bekijk de presentatie 'Hoe cultuureducatief is de ErfgoedApp?', gehouden op het Cultuurforum met als thema digitale cultuur, in kunstencentrum deSingel in Antwerpen (4 oktober 2016).
Podiumkunsten zijn per definitie vluchtig. Hoewel een audiovisuele opname de authentieke ervaring van publiek en spelers niet kan vervangen, is het vaak het enige dat rest om de voorstelling te herbeleven, in de toekomst te hernemen, te bestuderen of nadien nog te verspreiden voor promotionele of...