Zou het geen mooi onderwerp zijn voor een masterscriptie of zelfs een doctoraatsonderzoek? Hoe en de manier waarop strips in musea en tentoonstellingen zijn terechtgekomen, en gebruikt, voorgesteld en geduid worden?
Hebt u al heel wat expertise opgebouwd omtrent cocreatie? Hebt u veel ervaring in de praktijk? Of voerde u recent onderzoek uit? Dien dan zeker een presentatievoorstel in voor de komende CECA-conferentie in oktober in Leuven.
Het gerenommeerde Orpheus Instituut uit Gent verwerft de prestigieuze bibliotheek van ​​​​​​​Ton Koopman. De focus van de collectie is de 17e- en 18e-eeuwse muziek, haar culturele context en uitvoeringspraktijk.
‘Meerstemmigheid’, hoe doet u dat in de praktijk? Museum Detox is een Britse beweging die de koe bij de horens vat en antwoorden biedt. De Herfstschool Meerstemmigheid en Conflict brengt de drijvende krachten naar Brussel.
Er is al jàren sprake van een museumplein tussen het MSK en het S.M.A.K. in Gent. Een plein dat een organische, voetgangervriendelijke verbinding tussen beide musea zou vormen. Dr. Marc Cosyns (UGent) maakte er een sprekende documentaire over.
Museumcollecties zijn een aantrekkelijk doelwit voor kunstcriminaliteit. Een studiedag van het Center for Policing and Security op 11 februari in het MSK gaat dieper op dit thema in.
Hoe meerstemmigheid echt in de praktijk brengen? Hoe zichtbaar kunnen en moeten we stemmen en acties maken? Het ‘transparante museum’ in Hamburg biedt inspiratie. Een pleidooi voor transparantie en opaciteit!
FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed en de Reinwardt Academie organiseren in 2020 een herfstschool die u uitdaagt een eigen visie op de hedendaagse vraagstukken in uw museum te formuleren.
Tien jaar na de start van de specialisatie museumgidsenopleidingen was het midden oktober tijd voor een evaluatie en een blik op de toekomst. Tijdens een bijeenkomst bij FARO wisselden musea en opleidingscentra ervaringen en werkvormen uit.
Om de blogreeks over de ICOM-museumdefinitie en het congres in Kyoto af te sluiten, laten we enkele Vlaamse museumprofessionals aan het woord die erbij waren. Hoe schatten zij de discussie over de ICOM-museumdefinitie in? Welke internationale comités lonen de moeite?