Erfgoeddag, normaal gezien op zaterdag 25 en zondag 26 april, kan dit jaar niet doorgaan. De risico’s voor de gezondheid van de organisatoren en bezoekers zijn te groot.
Erfgoeddag, oorspronkelijk gepland op zaterdag 25 en zondag 26 april, kan dit jaar helaas niet doorgaan. Toch belet dit ons niet om hoopvol vooruit te kijken naar april 2021, wanneer Erfgoeddag én het thema 'De Nacht' hernomen worden.
Het gerenommeerde Orpheus Instituut uit Gent verwerft de prestigieuze bibliotheek van ​​​​​​​Ton Koopman. De focus van de collectie is de 17e- en 18e-eeuwse muziek, haar culturele context en uitvoeringspraktijk.
De twintigste editie van Erfgoeddag belooft een echt feest te worden. Momenteel staat de teller op bijna 900 gratis activiteiten.
De titel mag refereren aan een komisch programma, het onderwerp is spijtig genoeg van minder grappige aard. FARO lanceert een databank voor het bijhouden van incidenten met en/of omtrent cultureel erfgoed.
Publiq presenteerde vorige week de eerste resultaten van een onderzoek naar de interesse van jongeren in (kunst)musea. Het onderzoek werd afgenomen door de onderzoeksgroep CuDOS van de UGent (vakgroep sociologie), en werd uitgevoerd op initiatief van Art United.
Er beweegt wat binnen de erfgoedorganisaties. Waar we vroeger vaak nogal klassiek dachten over leren, en al te snel naar een cursus grepen om ontbrekende kennis bij te schaven, staat vandaag het experiment meer centraal.
Op 4 december brengt FARO een reeks bijzonder interessante sprekers en dito bijdragen in stelling over immersieve storytelling. Veelbelovend, want de bezoeker onderdompelen in een verhaal waarbij verschillende zintuigen worden aangesproken, is dé trend van het moment.
Moeten boeken steeds te lezen kunnen zijn? En kunnen we soms ook meerdere boeken conserveren i.p.v. slechts één exemplaar te restaureren? Deze en andere dilemma’s waren het onderwerp van het tweede internationale CORES-symposium, op 25 mei in Brugge.
Op 17 april 1958 opende Expo 58. Naar aanleiding van die 60e verjaardag is zopas een strip verschenen, ‘Glimlach 58’. Strips blijken een laagdrempelig medium te zijn om een bepaalde geschiedenis te vertellen.