De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De
De coronacrisis zorgde voor een boom aan digitale initiatieven als alternatief voor het museumbezoek. Maar de vraag is: hoe kunnen museumgidsen daar een rol in spelen? Daarom organiseert FARO een driedelige online inspiratiereeks over live digitaal gidsen.
Erfgoed heeft een vaste stek verworven op de gemeentelijke beleidsagenda’s. Dat blijkt uit het onderzoek dat FARO heeft gevoerd naar het erfgoedgehalte van de gemeentelijke meerjarenplannen (2014-2019). Toch was de opmaak en uitvoering van deze meerjarenplannen niet overal even evident. Binnen het
220 steden en gemeenten in Vlaanderen planten op 11 november 2018 een vredesboom. Ze doen dat niet zomaar, want op die dag worden de vier herdenkingsjaren rond 100 jaar Eerste Wereldoorlog officieel afgesloten. FARO is een van de partners in dit bijzondere project. Ruim 220 lokale besturen zijn
Deze brochure helpt u op weg om uw lokaal erfgoedbeleid (verder) te ontwikkelen. Ze is gratis, digitaal en helemaal op maat van lokale besturen. Na het lezen van de brochure heeft u een goed idee over wat erfgoed is, hoe u het op de lokale beleidsagenda kunt zetten, hoe u een beleidsvisie voor
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Lokaal erfgoed inspireert! Dat beseffen de Oost-Vlaamse erfgoedcellen, het STAM en FARO maar al te goed. Daarom organiseerden we op 24 september in Gent een inspiratiedag, waarop liefst dertien lokale praktijkvoorbeelden aan bod kwamen. Deze praktijkvoorbeelden hebben we nu uitgeschreven in de
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok bestaat uit medewerkers van archieven en erfgoedbibliotheken die ervan overtuigd zijn dat archieven kinderen en jongeren aan het denken kunnen zetten. De medewerkers van Leerdok zijn verbonden aan
Dit werkboekje gaat over het opzetten van een intern vormingsbeleid. Ons uitgangspunt is de vraag hoe u medewerkers binnen een organisatie kan ondersteunen om hun kennis en hun kunde te versterken. Of, anders geformuleerd, hoe zij alle kansen krijgen om bij te leren en zich verder te ontwikkelen. En
FARO ontwikkelde samen met enkele partners de methodiek Expert in de klas. Met Expert in de klas krijgen leerlingen les via een webconferentieopstelling. Dit creëert een unieke kans om kennis van buiten de schoolmuren op een interactieve manier binnen de vertrouwde klasomgeving over te brengen