De verkiezingskoorts stijgt. Met het oog op de verkiezingen in juni zijn al verschillende memoranda en inspiratieteksten gepubliceerd. We zetten opnieuw de oogst van de voorbije weken voor u op een rijtje.
Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Kent u de KOERSbus al? Met deze omgebouwde museumbus ging KOERS. Museum van de wielersport voor het eerst op pad naar aanleiding van het WK Wielrennen in 2021. De bus is nu op zoek naar een nieuwe eigenaar.
Tal van lokale administraties zijn nu al bezig met de opmaak van een visietekst voor de bestuursploegen die in 2025 zullen starten. Om u daarbij te helpen, bieden we twee inspiratienota's aan.
Een gloednieuw dossier op de Erfgoedwijzer helpt u op weg om het vrijwilligersbeleid in uw erfgoedorganisatie vorm te geven. U vindt er methodieken, tips en praktijkvoorbeelden op maat van de cultureel-erfgoedsector.
Op 1 september sluit het Sportimonium de deuren. Daarmee komt een einde aan de museale presentatie van een bijzondere collectie sporterfgoed in het oorspronkelijke strandgebouw op het domein van Sport Vlaanderen in Hofstade.
Met het Verenigingsloket wil de Vlaamse overheid de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroeg zij input van zowel verenigingen als overheden.
Museum Dr. Guislain en Iedereen Leest slaan de handen in elkaar en organiseren op donderdag 24 en vrijdag 25 november 2022 de internationale conferentie Culture & Mental Health 2 in Gent.
In het najaar van 2021 gaf de Vlaamse overheid de aftrap voor het Verenigingsloket, een digitaal loket waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. De initiatiefnemers vragen nu uw input.
Van 27 februari tot 6 maart 2022 is het opnieuw Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om ook alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Bijzonder aan deze editie is de samenwerking met Radio 2, voor de campagne 'Wéldoeners'.