De verkiezingskoorts stijgt. Met het oog op de verkiezingen in juni zijn al verschillende memoranda en inspiratieteksten gepubliceerd. We zetten opnieuw de oogst van de voorbije weken voor u op een rijtje.
De 17e-eeuwse Franse filosoof Nicolas Boileau wist het al: 'Du choc des idéés jaillit la lumière'. Om de drie maanden krijgt u een shot ideeën via faro, het tijdschrift van FARO.
Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Kent u de KOERSbus al? Met deze omgebouwde museumbus ging KOERS. Museum van de wielersport voor het eerst op pad naar aanleiding van het WK Wielrennen in 2021. De bus is nu op zoek naar een nieuwe eigenaar.
Een gloednieuw dossier op de Erfgoedwijzer helpt u op weg om het vrijwilligersbeleid in uw erfgoedorganisatie vorm te geven. U vindt er methodieken, tips en praktijkvoorbeelden op maat van de cultureel-erfgoedsector.
Met het Verenigingsloket wil de Vlaamse overheid de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroeg zij input van zowel verenigingen als overheden.
In het najaar van 2021 gaf de Vlaamse overheid de aftrap voor het Verenigingsloket, een digitaal loket waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. De initiatiefnemers vragen nu uw input.
Van 27 februari tot 6 maart 2022 is het opnieuw Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om ook alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Bijzonder aan deze editie is de samenwerking met Radio 2, voor de campagne 'Wéldoeners'.
De Vlaamse overheid heeft dit najaar de aftrap gegeven voor het Verenigingsloket. Dat moet een digitaal loket worden, waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. Het doel: het verenigingsleven vlotter en overzichtelijker maken.
De campagne 'Veilig verenigen doen we beter samen' zet het verenigingsleven in de schijnwerper. Ook Histories is mee partner van deze campagne en lanceert een warme oproep om ook de erfgoedverenigingen positief in de kijker te zetten.