Hoe pakt u als culturele organisatie of instelling een adequate fondsenwerving aan? Een online verslag van Patrick Verstuyft over het driedelig colloquium ‘Geven voor erfgoed en cultuur in België’. Een initiatief van FARO en de Koning Boudewijnstichting.
Museum Night Fever, de jaarlijkse nacht van de Brusselse musea gaat de uitdaging dit jaar voor de tiende keer aan: bezoekers overtuigen van de hedendaagse relevantie van musea en de vlam bij een soms terughoudend publiek nieuw leven inblazen. Naar jaarlijkse gewoonte is de inzet ook nu weer hoog...
In musea, bibs, kastelen en tal van andere locaties in Vlaanderen en Brussel kunnen families weer de hele zomer schatten zoeken. Op die manier leren kinderen het cultuurhuis kennen en ontdekken ze het vrijetijdsaanbod in eigen buurt. De zomer van 2017 is de derde in een reeks van vijf kunstzomers...
Het mediabedrijf Values Media lanceert in samenwerking met Crowd Angels een nieuw crowdfundingplatform. Values Crowdfunding mikt op crowdfundingprojecten die te maken hebben met erfgoed, cultuur, welzijn en ngo’s. Anders dan een aantal bestaande crowdfundingwebsites biedt Values Crowdfunding de...
FARO presenteert de Nederlandse vertaling van het manifest Les musées d’art, amis des tout-petits (Fraje). Het manifest wil musea aansporen om zich ook tot de allerkleinsten te richten in hun werking. Waarom? Het staat vast dat het culturele aanbod voor gezinnen met de allerkleinsten erg klein is
Werken voor én met ouders, kinderen, gezinnen: het is een taak die inmiddels vele culturele instellingen ter harte nemen. Door kinderen en volwassenen in contact te brengen en te laten kennismaken met culturele uitingen groeit het zelfbewustzijn over de eigen plaats in de wereld. In dit korte
Op 24 februari 2016 werd voor de cultuursector een ‘Witboek aanvullende financiering voor cultuur’ voorgesteld. Het Witboek, dat er kwam op initiatief van minister van Cultuur Sven Gatz, geeft een uitgebreid overzicht van mogelijke aanvullende financieringsstromen. Gatz wil naast subsidies nieuwe...
Het sociocultureel werk pakt uit met een eigen dienstverlener voor zakelijk organisatiemanagement. SCWITCH verleent diensten op maat van socioculturele organisaties, in de vorm van instrumenten en organisatiebegeleiding. SCWITCH is een initiatief van de socioculturele werkgeversorganisatie Sociare...
In de Barometer van de Verenigingen, die dit jaar aan de zesde editie toe is, wordt de financiële situatie van de talrijke verenigingen in ons land onder de loep genomen. Verenigingen vormen immers een economisch belangrijke sector voor wat betreft de bijdrage aan BNP en tewerkstelling. De Barometer...
Vlieg organiseert volgende zomer opnieuw zijn jaarlijkse actie: Schatten van Vlieg. In musea, bibs, kastelen en tal van andere locaties in Vlaanderen en Brussel kunnen families de hele zomer schatten zoeken. Op die manier komen kinderen in contact met cultuurhuizen en ontdekken ze het...