Als eerste museum in Vlaanderen levert het MAS een bijdrage aan de 'BelevenisTafel'. Deze multitouchtafels met tal van applicaties bieden bewoners van zorginstellingen ontspanning en beleving en stimuleren het geheugen.
Elk jaar telt FARO de cultureel-erfgoedvacatures die op onze website verschijnen. In 2020 waren dat er 163. Een analyse.
Eind november 2020 was er bij FARO een (gedeeltelijke) wissel van de macht. Het merendeel van de mandaten van leden van de algemene vergadering en raad van bestuur liep immers af.
Eind vorig jaar vond 'De Zaak Cultuur' plaats, een reeks van drie online sessies. Daarin werd nagedacht over de toekomst van onze sector. Het doel? Sterker uit deze crisis komen.
Op dinsdag 1 december vond de tiende editie van het Groot Onderhoud plaats. Onder de titel 'Diepgeworteld, breedvertakt' zetten we het spotlicht op het lokale en bovenlokale erfgoed. Benieuwd naar het verslag? Lees dan snel verder!
Eind 2019 publiceerde RCE Nederland een brandposter die kerkbesturen ondersteunt bij brandpreventie, eerste hulp en nazorg bij een brand. Op initiatief van Monumentenwacht Vlaanderen, PARCUM en FARO werd deze poster nu 'vertaald' naar een Vlaamse versie.
Zet uw museum zich in om talenten van kinderen aan te spreken of hen een leerervaring van grote kwaliteit te bieden? Stel u dan voor 1 maart 2021 kandidaat voor de Europese Children in Museums Award.
De vernieuwde versie van Spectrum 5.0, de standaard voor collectiemanagement, is nu beschikbaar in het Nederlands. De standaard werd ontwikkeld door Collections Trust in Groot-Brittannië. FARO en de Rijksdienst Cultureel Erfgoed Nederland zorgden voor de vertaling.
Eind oktober kon u op één (VRT) zien hoe Kamal Kharmach de werking van het For Freedom Museum onder handen neemt. De concrete en bruikbare tips kunnen ook andere musea en collectiebeherende organisaties inspireren.
Minister van Cultuur Jambon kent 38 bovenlokale cultuurprojecten een subsidie toe, goed voor een totaalbedrag van 2.285.050,92 euro. Kan deze subsidielijn voor bovenlokale cultuurprojecten ook voor cultureel-erfgoedorganisaties iets betekenen?