Design Museum Gent en S.M.A.K. willen met dit project ervaring en kennis opbouwen over de juiste identificatie en monitoring van de kunststoffen in hun collecties.


Door kunststoffen juist te benoemen, te weten welke specifieke zorg ze vragen en op een systematische manier hun toestand op te volgen, kunnen we voortaan duurzame conserveringsmaatregelen nemen op maat van elk collectiestuk of deelcollecties.


Door het ontwikkelen en implementeren van tools (materialen- en techniekenthesaurus, lijst met schadebeelden, een stappenplan voor het bepalen van de conserveringsprioriteit en

Cinema Rural heeft als doelstelling bewegend beeldmateriaal omtrent landbouw en landelijk leven in België in kaart te brengen en te beschrijven, de bewaring van dit erfgoed te verzekeren en onderzoek te faciliteren op nationaal en internationaal niveau. Het sluit hiermee aan bij de doelstellingen van de ERHFA. Dit netwerk wil met een internationale database een gesystematiseerd overzicht bieden van de Europese producties met als thema landbouw en landelijk leven. Het primaire doel is om het bewegend beeldmateriaal te identificeren en te beschrijven in zijn context. De database is een dynamisch

De Bladmuziekcollectie van de Openbare Omroep, afgekort BOO, is ontstaan als gebruiksbibliotheek voor de diverse muziekensembles die vanaf 1930 tot 1998 verbonden waren aan de Belgische Radio en Televisie. Zij hadden de onmisbare taak om de uitzendingen muzikaal te stofferen. Door de vele opdrachten voor nieuwe composities en arrangementen ontwikkelde BOO zich tot een van de belangrijkste bladmuziekcollecties van de 20e eeuw in België. 


Over de jaren heen worden de eigen ensembles meer en meer afgeschaft. In die mate zelfs dat in 1998 er geen enkel muziekensemble meer verbonden is aan de

In het project Operationalisering van beeldherkenning in de registratiepraktijk onderzochten FOMU, Datable en meemoo de haalbaarheid van het gebruik van geautomatiseerde beeldherkenning als alternatief of aanvulling voor de handmatige beschrijving van erfgoedobjecten.


Er werd gezocht naar een methodologie om beeldmateriaal te laten 'taggen' of categoriseren met behulp van online beeldherkenningsdiensten en de resultaten ervan te integreren in de registratiesystemen.


Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van deze technologie werden vier uiteenlopende pilootprojecten uitgewerkt

Klimaatzone

Een ruimte of groep van ruimtes met een specifiek binnenklimaat, dat verschilt van de aanpalende ruimte(s). Er zijn twee soorten klimaatzones: a) ze ontstaan door natuurlijke klimaatverschillen in het gebouw onder invloed van zon, wind en de kwaliteit van de bouwschil, of b) we creëren ze bewust met het oog op klimaatbeheersing. Heerst er op een kleinere oppervlakte een afwijkend klimaat, dan spreken we eerder van microklimaat, maar het principe blijft hetzelfde.

Stichting Logos beschikt over een collectie van ca. 120 muziekinstrumenten die gebouwd zijn door muziekmaker Godfried-Willem Raes, over een periode van zo’n 45 jaar (1970-nu). De collectie is zeer hybride en al de experimentele instrumenten zijn uniek, in die zin dat er steeds maar één exemplaar van bestaat.

De instrumenten staan soms ver van wat er traditioneel onder 'muziekinstrument' verstaan wordt. Bouwtechnisch gezien vermengen ze technieken uit de traditionele instrumentenbouw, met elektrische/elektronische en digitale innovaties. Omdat er gebruik gemaakt wordt van verschillende

Gefigureerd linnen damast is een eenkleurig weefsel waarin het patroon 'wit op wit' geweven is. De figuren verschijnen glanzend op een matte achtergrond en zijn slechts vanuit een bepaalde hoek en met een bepaalde lichtinval duidelijk zichtbaar. Daarom is fotograferen niet evident. Wit op Wit wilde de internationaal vermaarde collectie wit linnendamast van Texture digitaliseren met een door het Rijksmuseum speciaal ontwikkelde fototechniek. Voor het eerst waren daardoor foto’s in kleur mogelijk. Het resultaat was een opgeschoonde en uniforme registratie en een reeks foto’s van uitzonderlijke

Dit project voorziet in de uitbouw van een centrale dienst om gegevens van obsolete dragers te capteren. Met obsolete dragers bedoelen we alle dragers van digitale gegevens die technisch nog werken, maar die niet meer gelezen kunnen worden door moderne werkstations. Voorbeelden zijn o.a. 5,25-inch floppy disks, Zip disks, Jaz disks, magneto-optische diskettes en QIC-80 tape.


Deze obsolete dragers inlezen is complex. Niet alleen moet de juiste leesapparatuur gevonden worden, ook moet deze leesapparatuur kunnen aangesloten worden op moderne werkstations. Dit behelst het opzetten van een

Catching the digital heritage is een project waarbij twee collectiebeherende instellingen, Amsab-ISG en Liberaal Archief/Liberas samen de schouders willen zetten onder het versneld registreren van born-digital documenten. Beide instellingen beheren een ruim aantal born-digital documenten, die tot nu toe, omwille van de specifieke aard van dit erfgoed, nog niet systematisch zijn aangepakt. Er wordt gefocust op websites.


Ter voorbereiding op het project was een roadmap opgesteld met werkpakketten en duidelijke deliverables. Meer informatie is terug te vinden op de CEST-wiki.


Deliverable 1

Zwetend ijzer

Zwetend ijzer is een verschijnsel dat duidt op actieve corrosie van archeologisch ijzer dat chloorconcentraties bevat.