Geregeld ontvangt Stripgids vragen van verzamelaars en stripmakers over hoe ze met hun (oud) materiaal moeten omgaan. Hoe ze het moeten bewaren, en of ze hun e-mails toch niet beter kunnen afdrukken? Dat bracht de organisatie op het idee om een leidraad samen te stellen die op deze en andere vragen
Anno 2019 zijn kunststeden, de VGC en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden volop bezig met de opmaak van een subsidieaanvraag voor een cultureel-erfgoedconvenant. Een tijds- en arbeidsintensief traject, maar ook hét moment om grondig na te denken over het verleden en de toekomst van uw
Waarderen is het proces van onderzoeken, begrijpen en vastleggen van verschillende erfgoedwaarden op een rationele en gestructureerde wijze, samen met interne en externe belanghebbenden en belangstellenden. Een waardering van cultureel erfgoed is een participatief proces en vormt de basis voor een
Op 22 januari 2018 organiseerde FARO i.s.m. ICOM-België-Vlaanderen in M Leuven een discussienamiddag over de ICOM-definitie. We nodigden daarvoor François Mairesse uit, ICOFOM-voorzitter en tevens professor museologie aan de Sorbonne. François Mairesse gaf eerst een introductie waarin hij de
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘ Buurten met erfgoed ’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Veel cultureel-erfgoedorganisaties zijn momenteel volop bezig met de opmaak van een nieuw beleidsplan. Een tijds- en arbeidsintensief traject, maar ook hét moment om grondig na te denken over het verleden en de toekomst van uw organisatie. Een onmisbaar onderdeel van ieder beleidsplanningstraject is
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare
In alle aspecten van collectiebeheer en -behoud (voorbeelden: missie en visie, collectiebeleidsplan, klimaatbeheersing, risico-analyse maar ook prioriteitenlijst calamiteitenplan) duikt de noodzaak op om een waardering van het cultureel erfgoed uit te voeren. Sinds 2012 buigen we ons in Vlaanderen
‘Herinneringen voor de toekomst’ was een artistiek erfgoedtraject rond het Erfgoeddagthema 2015 (Erf!) en was een samenwerking tussen FARO, MUS-E en vijf erfgoedcellen in Vlaanderen en Brussel. Elke erfgoedcel selecteerde een lokale cultureel-erfgoedorganisatie en een school. Bij voorkeur was dit