Van 23 april tot 6 oktober 2019 liep in Red Star Line Museum de expo Rootszoekers. Die presenteerde het verhaal van mensen die op zoek gingen naar hun eigen – voordien ongekende – geschiedenis. Want als er geen sporen meer zijn, hoe breng je dan je eigen stamboom in beeld? Hoe evolueren je
Op dinsdag 26 november 2019 bliezen de medewerkers van archieven, erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen, documentatiecentra, musea, restauratieateliers, onderzoeksinstellingen, vrijwilligersorganisaties en tal van beleidsmakers verzamelen in hetpaleis in Antwerpen voor de 9e editie van het Groot
Vlaanderen heeft geweldige toeristische troeven. Hoog tijd om die ook in te zetten voor families door hen aan te trekken naar onze erfgoedmonumenten en -collecties. Een familievriendelijk aanbod uitwerken, dat doet u uiteraard niet in een vingerknip. Dat beseffen we. Maar het is wél een haalbare
Anno 2019 zijn kunststeden, de VGC en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden volop bezig met de opmaak van een subsidieaanvraag voor een cultureel-erfgoedconvenant. Een tijds- en arbeidsintensief traject, maar ook hét moment om grondig na te denken over het verleden en de toekomst van uw
Veel cultureel-erfgoedorganisaties zijn momenteel volop bezig met de opmaak van een nieuw beleidsplan. Een tijds- en arbeidsintensief traject, maar ook hét moment om grondig na te denken over het verleden en de toekomst van uw organisatie. Een onmisbaar onderdeel van ieder beleidsplanningstraject is
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
FARO presenteert de Nederlandse vertaling van het manifest ‘Les musées d’art, amis des tout-petits’ (Fraje). Het manifest wil musea aansporen om zich ook tot de allerkleinsten te richten in hun werking. Waarom? Het staat vast dat het culturele aanbod voor gezinnen met de allerkleinsten erg klein is
Werken voor én met ouders, kinderen, gezinnen: het is een taak die inmiddels vele culturele instellingen ter harte nemen. Door kinderen en volwassenen in contact te brengen en te laten kennismaken met culturele uitingen groeit het zelfbewustzijn over de eigen plaats in de wereld. In dit korte
Deze tekst maakt u vertrouwd met de basisconcepten van publieksonderzoek en staat stil bij de keuzes, mogelijkheden en obstakels die u hierbij kan ondervinden.
In 2013 organiseerde FARO voor de eerste keer een zesdelige reeks workshops onder de veelbetekenende roepnaam ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’. Dat beantwoordde duidelijk aan een nood aan vorming en overleg, want in een mum van tijd was de reeks volzet. De deelnemers –