Op 25 april 2024 slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA school of arts, Sint-Lukas Academie en S.M.A.K. de handen in elkaar met een programma waar de gemene delers tussen het OKAN-onderwijs en de kunsten worden verkend.
Wat kan herkomstonderzoek betekenen voor musea die cultuurgoederen beheren die in koloniale context verworven zijn? Dat is de focus van deze studiedag.
MAPS, de onderzoeksgroep periodieke studies van de UGent, organiseert een seminarie van een halve dag over digitalisering en digitaal onderzoek.
Bevat uw collectie boeken gedrukt vóór 1801? Doet u onderzoek naar boekdrukkunst vóór 1801? Wil u leren hoe u dit soort collecties op een goede manier kan registreren? Dan is deze vierdaagse workshop iets voor u.
In oktober 2024 bundelen de ICOM Internationale Comités CAMOC (Stadsmusea) en COMCOL (Verzamelen) opnieuw hun krachten om het verzamelen en (re)presenteren in en met de stad opnieuw te bekijken.
In deze vijfdaagse cursus onder begeleiding van Fieke Tissink en Claire Noblesse, ontwerpt u uw eigen rondleiding en voert u die ook uit. Daarbij leert u de belangrijkste kwaliteiten van het rondleidvak.
Een reeks debatten over hete hangijzers binnen het erfgoedveld. Georganiseerd door studenten van de opleiding in samenwerking met externe experts.
Heeft uw organisatie collectiestukken die zich in het publiek domein vinden? Wil u de zichtbaarheid en vindbaarheid ervan vergroten door ze op te laden naar Wikimedia-platformen? Tijdens deze workshop op 28 maart begeleidt meemoo u hierbij.
Hoe moeten we vandaag omgaan met menselijke resten die zonder expliciete toestemming van de betrokkenen en nabestaanden in museale collecties zijn terechtgekomen?
Wat kunnen online AI-tools betekenen voor uw communicatiewerk? Spoiler alert: énorm veel.