In deze vorming krijgt u inzicht in de dagelijkse leefwereld van mensen in armoede, verbreden hun kennis over een gedragen visie op armoede - en kansengroepen - en reflecteert u over uw eigen praktijk.
Op 25 april 2024 slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA school of arts, Sint-Lukas Academie en S.M.A.K. de handen in elkaar met een programma waar de gemene delers tussen het OKAN-onderwijs en de kunsten worden verkend.
In oktober 2024 bundelen de ICOM Internationale Comités CAMOC (Stadsmusea) en COMCOL (Verzamelen) opnieuw hun krachten om het verzamelen en (re)presenteren in en met de stad opnieuw te bekijken.
In deze vijfdaagse cursus onder begeleiding van Fieke Tissink en Claire Noblesse, ontwerpt u uw eigen rondleiding en voert u die ook uit. Daarbij leert u de belangrijkste kwaliteiten van het rondleidvak.
Elk jaar organiseert CVO Groeipunt een aantal korte opleidingen in het studiegebied Bibliotheek, Archief en Documentatie. In mei 2024 wordt, wegens blijvende vraag, de bijscholing School & Bib ​​​​​​​hernomen.
Dit verslag van het FARO-webinar op 21 september 2021, geeft een blik op drie praktijken van live digitaal gidsen: Caroline Daemen en Tamara Ingels (Argus): zij verzorgen digitale activiteiten voor blinde en slechtziende personen en ook ziende deelnemers, en zij werken onder meer aan de hand van
De kern van samenleven is dat iedereen zich thuis voelt in zijn of haar gemeente of stad. Maar hoe creëert u een duurzame verbinding tussen alle burgers, zowel nieuwkomers als mensen die hier al veel langer wonen? En hoe kunt u als erfgoedspeler bijdragen aan de verbondenheid in onze samenleving? In
Als steunpunt willen we onze missie waarmaken: u ondersteunen en helpen groeien. Ook op het vlak van ‘diversiteit’ en ‘meerstemmigheid’; thema’s die veel vragen oproepen. Met het voltallige team hebben we gewerkt aan een diversiteitsplan. Dat stellen we nu met trots aan u voor. De synthese van dit
De coronacrisis daagde erfgoedinstellingen uit tot innovatieve online initiatieven voor de gidsenwerking. Tijdens de lockdowns waren fysieke rondleidingen immers niet mogelijk en dus stapten verschillende musea over tot een vorm van live digitaal gidsen. Dat gebeurde telkens met veel aandacht voor
Participatie realiseren we bij uitstek door mensen te zien en te spreken. Ontmoeting is zó cruciaal. Maar hoe doen we dat in tijden van corona? Deze livesessie op 16 maart was opgebouwd aan de hand van volgende vragen: Participatie in coronatijden: wat is op dat vlak gebeurd het afgelopen jaar? Wat