Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Van harte welkom op de Inspiratiedag Cultuur op school op dinsdag 30 april op de Bijlokesite in Gent, een organisatie van CANON Cultuurcel i.s.m. Onderwijscentrum Gent, STAM en Muziekcentrum De Bijloke.
Vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een erfgoedorganisatie.
Dit rapport bevat de bevindingen van de nodenbevraging voor archieven die FARO in samenwerking met Archiefpunt en de VVBAD organiseerde in het voorjaar van 2022. Samen met de bevindingen uit de sectorale monitoring die plaatsvond in het najaar van 2022 en de gegevens uit de eerdere
Hoe ziet de professionele archiefsector er anno 2022 uit? Waar zetten professionele archiefmedewerkers op in? En waar zitten de aandachtspunten? Lees meer over de belangrijkste bevindingen in de powerpointpresentatie . De begeleidende nota gaat dieper in op de opzet, de vragenlijst, het
Toegegeven, het is een open deur. Het digitale is vandaag alomtegenwoordig in de samenleving. De impact van all things digital op het gedrag van mensen, de manier van werken en de organisatiemodellen is enorm. Deze ontwikkeling heeft een heel grote invloed op de volledige museumpraktijk. Vandaar dat
Discussie over de relevantie van de aanbeveling voor de Vlaamse museumsector. Verslag van een workshop met Vlaamse erfgoedprofessionals.
Op 22 januari 2018 organiseerde FARO i.s.m. ICOM-België-Vlaanderen in M Leuven een discussienamiddag over de ICOM-definitie. We nodigden daarvoor François Mairesse uit, ICOFOM-voorzitter en tevens professor museologie aan de Sorbonne. François Mairesse gaf eerst een introductie waarin hij de
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare