Hoe kunt u in een vrijetijdscontext waar vrije keuze centraal staat, (jonge) kinderen en jongeren de wereld van de kunsten laten ontdekken en spelenderwijs laten beleven? Laat u inspireren door theorie en praktijk.
Op dinsdag 17 mei organiseert DCJM een online infosessie over het programma 'Doelgericht digitaal transformeren'. U verneemt meer over de context en doelstellingen en krijgt uitleg bij de huidige status en de toekomstige stappen.
De Archieven van de UCLouvain, het Laboratoire de Recherches Historiques (Institut IACCHOS, UCLouvain) en het Centre Vulnérabilités & Sociétés de l’UNamur nodigen u uit op de 18e editie van de Archievendag, op 24 mei 2022 in Louvain-la-Neuve.
Hoe verankert u het digitale in de missie, visie en vaardigheden van uw cultuurorganisatie?
De EDUbox Cultuur is een gratis lespakket dat jongeren onderdompelt in cultuur. Cultuur is dans, theater, schilderkunst en veel meer. Ook erfgoed komt aan bod. Erfgoed weerspiegelt bovendien cultuur door de tijden heen. Vooral het dynamisch karakter van erfgoed wordt in deze EDUbox in de verf gezet
Ervaren we met de pandemie een onderbreking - zoals een rimpeling in de zee - of worden we geconfronteerd met verstoring, een crisis die leidt tot de noodzaak om het systeem af te breken en opnieuw op te bouwen? Waar blijft het cultuurbeleid?
In juni 2021 verscheen de Veldtekening cultuureducatie, een onderzoek van HIVA KU Leuven in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Dat onderzoeksrapport schetst een beeld van hoe educatie wordt aangepakt en ingevuld in het brede culturele veld. Maar ook educatie specifiek voor het
Een activiteitenpakket erfgoededucatie voor 2e en 3e graad secundair onderwijs. In dit erfgoedpakket bieden CANON Cultuurcel, FARO en De Veerman online vijf activiteiten voor jongeren van de 2e en 3e graad secundair onderwijs. Het pakket sluit aan op de nieuwe eindtermen rond historisch bewustzijn
De digitale scheurkalender Erfgoed: steengoed! is een uiterst speelse en toegankelijke manier voor leerkrachten van het lager onderwijs om kinderen te laten proeven van cultureel erfgoed. De scheurkalender is geen lespakket of les maar kan ingezet worden als digitaal tussendoortje in de klas. De
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven