Een gloednieuw kader voor cultuur- en kunsteducatie - dat is de uitkomst van de UNESCO wereldconferentie in februari 2024. Maar wat staat er in dat kader? En wat betekent dit voor het beleid en de praktijk hier in België?
Van harte welkom op de Inspiratiedag Cultuur op school op dinsdag 30 april op de Bijlokesite in Gent, een organisatie van CANON Cultuurcel i.s.m. Onderwijscentrum Gent, STAM en Muziekcentrum De Bijloke.
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media vertelt u op deze contactdagen, georganiseerd in Leuven, Brussel of Brugge alles over de vernieuwde regelgeving inzake Topstukken.
Vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een erfgoedorganisatie.
Dit rapport bevat de bevindingen van de nodenbevraging voor archieven die FARO in samenwerking met Archiefpunt en de VVBAD organiseerde in het voorjaar van 2022. Samen met de bevindingen uit de sectorale monitoring die plaatsvond in het najaar van 2022 en de gegevens uit de eerdere
Hoe ziet de professionele archiefsector er anno 2022 uit? Waar zetten professionele archiefmedewerkers op in? En waar zitten de aandachtspunten? Lees meer over de belangrijkste bevindingen in de powerpointpresentatie . De begeleidende nota gaat dieper in op de opzet, de vragenlijst, het
In 2018 sloegen FARO en Herita de handen in elkaar voor een inspirerende lezingenreeks met een aantal visionaire erfgoeddenkers. In de bundel Erfgoed verbindt hebben we deze lezingen voor u samengevat en verrijkt met praktijkvoorbeelden uit eigen land. De samenwerking kwam er naar aanleiding van het
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘ Buurten met erfgoed ’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare