Op 25 april 2024 slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA school of arts, Sint-Lukas Academie en S.M.A.K. de handen in elkaar met een programma waar de gemene delers tussen het OKAN-onderwijs en de kunsten worden verkend.
Wat kan herkomstonderzoek betekenen voor musea die cultuurgoederen beheren die in koloniale context verworven zijn? Dat is de focus van deze studiedag.
Bevat uw collectie boeken gedrukt vóór 1801? Doet u onderzoek naar boekdrukkunst vóór 1801? Wil u leren hoe u dit soort collecties op een goede manier kan registreren? Dan is deze vierdaagse workshop iets voor u.
In deze vijfdaagse cursus onder begeleiding van Fieke Tissink en Claire Noblesse, ontwerpt u uw eigen rondleiding en voert u die ook uit. Daarbij leert u de belangrijkste kwaliteiten van het rondleidvak.
De collegagroep digitale collectieregistratie brengt erfgoedwerkers samen die ondersteuning krijgen via de projectsubsidielijn ‘Inhaalbeweging digitale collectieregistratie’. De bijeenkomsten staan ook open voor collega's uit de cultureel-erfgoedsector
In het kader van de expo ReThinking Collections in het AfricaMuseum stelt de Nederlandse onderzoeker Jos van Beurden op 27 maart zijn nieuw boek voor: 'Het legevitrinesyndroom. Lastige vragen over koloniale collecties'.
Heeft uw organisatie collectiestukken die zich in het publiek domein vinden? Wil u de zichtbaarheid en vindbaarheid ervan vergroten door ze op te laden naar Wikimedia-platformen? Tijdens deze workshop op 28 maart begeleidt meemoo u hierbij.
Hoe moeten we vandaag omgaan met menselijke resten die zonder expliciete toestemming van de betrokkenen en nabestaanden in museale collecties zijn terechtgekomen?
Wat kunnen online AI-tools betekenen voor uw communicatiewerk? Spoiler alert: énorm veel.
Wat kunnen online AI-tools betekenen voor uw communicatiewerk? Spoiler alert: énorm veel.