De jaarlijkse conferentie van CIDOC, het ICOM International Committee for Documentation, vindt dit jaar volledig online plaats.
Op vrijdag 3 december organiseert Hogeschool Odisee een infomoment over de opleiding 'Erfgoed en onderwijs'. Deze opleiding richt zich tot iedereen die ervan droomt een eigen hedendaags cultureel-erfgoedproject te ontwikkelen, nieuwe contacten te leggen of een spannende samenwerking op touw te...
Wilt u een prikkelende erfgoedactiviteit voor kinderen en jongeren opzetten? Na deze opleiding kunt u uw eigen klas- of erfgoedpraktijk verrijken met innovatieve en creatieve erfgoedactiviteiten voor kinderen en jongeren.
Crowdfunding – letterlijk ‘fondsen (funding) zoeken via het publiek (crowd)’ of publieksfinanciering is vandaag een laagdrempelige en participatieve manier om allerlei projecten financieel mogelijk te maken. Maar hoe begint u eraan?
Benieuwd naar de mogelijke toepassingen van de uitwisseling van beelden en IIIF in uw organisatie? Dit najaar organiseert meemoo samen met de Vlaamse Kunstcollectie, Openbare Bibliotheek Brugge en UGent een online reeks ‘IIIF-Fridays’.
Uw activiteit bekendmaken bij een zo ruim mogelijk publiek? Makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan, vooral als u maar een klein budget hebt. Deze praktijkgerichte vorming biedt inzicht.
In juni 2021 organiseert het RISE-netwerk zijn eerste conferentie over opkomende technologieën en de digitale transformatie van musea en erfgoedlocaties.
Wat doet u als een collega vertrekt? Neemt hij/zij/x alle kennis en kunde zomaar mee? Moet de opvolger helemaal van nul vertrekken? Is de jarenlange expertise reddeloos verloren? Omdat dat zonde zou zijn, maakte FARO een praktische gids. Die helpt u in uw organisatie een traject van kennisborging op
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld