De Trefdag is dood, lang leve Assemblee: vanaf 2021 is dit een dag uitsluitend voor Pulsegenoten en spreken we van Assemblee. Verzamelen geblazen op donderdag 9 december in deSingel, Antwerpen!
In een reeks van vier webinars, verspreid over het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022, laten we vier internationale toonaangevende experts aan het woord over het archief van de toekomst.
In een reeks van vier webinars, verspreid over het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022, laten we vier internationale toonaangevende experts aan het woord over het archief van de toekomst.
Wil uw archief een kwaliteitslabel voor erkende culturele archiefinstelling aanvragen en wil u graag met anderen uitwisselen over dit traject? Dan is deze vorming iets voor u.
Vanaf donderdag 17 augustus kunnen subsidieaanvragen binnen het transitiereglement voor de subsidiëring van culturele projecten met een regionale uitstraling worden ingediend via de online applicatie KIOSK van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Het transitiereglement is een van de...
'This is not a Game' is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. Ze doen dit aan de hand van verhaalkaarten en doe-opdrachten die het verhaal vertellen van 14 vluchtelingen, die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Zo krijgen kinderen en jongeren...
Van documenten kan je leren. Dat is, in het kort, het uitgangspunt van de werkgroep LeerDok. LeerDok werd opgericht door medewerkers van de erfgoedorganisaties Amsab-ISG, AMVB, ADVN, FARO, FelixArchief, de Koninklijke Bibliotheek van België en Letterenhuis. Zij zijn ervan overtuigd dat archieven
Werkt u samen met jongeren? Als leerkracht of begeleider in een culturele vereniging? Dan is 'Next Generation, Please' beslist iets voor u. In 2015-2016 vond in BOZAR de eerste editie van ‘Next Generation, Please’ plaats, een project dat jongeren ertoe aanzet bewuste, creatieve burgers te worden die...
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden tal van scholen, verspreid over uiteenlopende gemeenten, verschillende activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed aanwezig in de schoolbuurt. Ze deden dat vanuit de overtuiging dat het leren kennen en begrijpen van de wereld
Minister van Onderwijs Hilde Crevits en minister van Cultuur Sven Gatz hebben in het Vlaams Parlement toegelicht hoe ze met investeringen in cultuureducatie meer leerlingen zin willen doen krijgen in cultuur. Ze stelden er hun actieplan voor dat cultuurorganisaties en leerkrachten dichter bij elkaar...