23 april is het Wereldboekendag, dé dag bij uitstek om Vlaanderenleestdag te organiseren. En dat leesplezier voor iedereen is weggelegd, bewijst de verhalenbundel 'Verhalen om samen te lezen'.
Via eTwinning kunnen schoolklassen uit heel Europa samenwerken aan projecten. Zo kunnen ze elkaars cultureel erfgoed leren kennen. Wat kan uw aandeel zijn als erfgoedorganisatie?
Hoe brengt u archiefmateriaal tot leven voor jongeren die opgroeien in een sterke beeldcultuur? Stadsarchief Mechelen deed ervaring op en ontvangt tijdens Erfgoedweken een reeks schoolklassen met eigen documentaires.
Het Middelheimmuseum en stad Antwerpen, ZNA en Universiteit Antwerpen zoeken samen naar een verbinding tussen de sites waardoor het museum toegankelijker wordt vanuit het ziekenhuis. Inzet: kunst en landschap voor een betere gezondheid.
Hoe kunnen erfgoedwerkers bijdragen aan een LGBTI-positief klimaat in scholen? Amsab-ISG onderzoekt het tijdens de Erfgoedweken.
Heel wat erfgoedmaterie raakt aan relevante maar ook gevoelige maatschappelijke thema’s. Hoe gaan Erfgoedklasbakken van KADOC-KU Leuven hiermee aan de slag in de klas?
Oehoe, de mascotte van ErfgoedApp, nodigt kinderen en families uit om samen op pad te gaan. Laat u Oehoe ook graag op avontuur gaan in uw erfgoedorganisatie? Maak dan nu een Oehoe-tour aan en ontvang een gratis startpakket!
Bereidt u zich bij de start van het nieuwe jaar ook volop voor op de Erfgoedweken? Als opwarmertje schotelen we u in een nieuwe blogreeks enkele bijzondere initiatieven voor.
In 2022 lanceerde ICOM de nieuwe internationale museumdefinitie. Kunsteducatieve organisatie Bamm! miste echter nog de stem van kinderen en jongeren. En dus gingen ze zelf aan de slag, mét resultaat.
Dit najaar start een nieuw traject samenlezen van erfgoedverhalen. Hugo, stafmedewerker bij Erfgoedcel TERF en Sarah, leerkracht bij Ligo, getuigen over de meerwaarde ervan.