In een nieuwe driedelige online inspiratiereeks biedt FARO u zes verschillende ervaringen over live digitaal gidsen. Als kers op de kaart zijn er mogelijkheden te over voor expertise-uitwisseling met andere deelnemers.
Is die nieuwe vitrine toch wat te duur? Waarom gunt u een tweedehands exemplaar van een collega-museum geen tweede leven? We presenteren u graag twee mooie aanbiedingen.
Archieven en bibliotheken kunnen via het Cultureelerfgoeddecreet elk jaar een kwaliteitslabel voor een culturele archiefinstelling of erfgoedbibliotheek aanvragen. FARO start dit voorjaar met een begeleidingstraject.
Bent u verantwoordelijk voor de educatieve werking van een museum, archief, erfgoedbibliotheek of erfgoedcel? Dan bereikt u via Erfgoedwijs.be voortaan tienduizenden leerkrachten in Vlaanderen!
Dit zal geen Erfgoeddag zijn zoals we die al jaren kennen. Ook u bent zich daarvan bewust. FARO doet haar uiterste best om alle deelnemers te informeren, te adviseren en te ondersteunen.
Het MMFC-project van de Vlaamse Erfgoedbibliotheken bracht in 2019-2020 de vierduizend middeleeuwse handschriften in Vlaamse collecties in kaart. Vlaanderen telt daarmee zeker een kwart meer handschriften dan aanvankelijk gedacht.
Instellingen die voor een restauratie van hun gebouw, bijkomend onderzoek of een openstelling staan en op zoek zijn naar bijkomende financiële middelen, kunnen bij onze collega's van Herita aankloppen.
De internationale ICOM CECA-conferentie vindt plaats van 25 oktober tot 29 oktober 2021. Het centrale thema is 'Co-creatie binnen en buiten de museummuren'. De conferentie wordt hét trefmoment voor iedereen die werkt rond co-creatie in musea.
Ontzamelen staat vandaag op de agenda van heel wat musea. Dat is een recente ontwikkeling, want het thema was lange tijd taboe. In deze blogreeks delen enkele erfgoedmedewerkers hun ervaringen met ontzamelen. Vandaag: Leen Beyers (MAS).
De Werkgroep Musea en Meerstemmigheid denkt na en discussieert over de betekenis van meerstemmigheid, diversiteit en inclusie, het belang van herinneren als erfgoedpraktijk en van agonisme. Maar wat denkt ú over deze thema’s?