Doof Vlaanderen, Erfgoedhuis Zusters van Liefde en FARO lanceren de tentoonstelling 'Over zusters en dove meisjes' in de eerste dovenschool van Vlaanderen. We hopen dat musea en erfgoedorganisaties zelf een tour in Vlaamse Gebarentaal gaan aanbieden.
Op 18 juni kwam de collegagroep digitale collectieregistratie voor de tweede keer samen bij FARO. U leest er hier meer over.
De Gotische Zaal van het Brugse stadhuis en de historische zaal van het Brugse Vrije spreken tot de verbeelding en vertellen heel wat verhalen. Voortaan kunt u de geheimen van deze pareltjes in volle glorie ontdekken via de ErfgoedApp.
Dankzij een grootschalige inventarisatie en digitalisering zijn alle erfgoedcollecties van NMBS voortaan online toegankelijk op trainworld.be, de website van het treinmuseum van NMBS.
Het MOT in Grimbergen lanceert MOT & GO, de doe-het-zelfzaak voor aandrijving en overbrenging.
Vandaag lanceert FARO een update van de ErfgoedApp met enkele kleine maar zeer interessante wijzigingen. Zo kunt u bezoekers voortaan een erfgoedroute met gps-punten in volgorde laten afleggen.
Analoog erfgoed geven we al eeuwen door, en sinds kort gebeurt dat ook digitaal. Welkom in een boeiende, innovatieve wereld met heel veel verschillende invalshoeken. In deze video vertel ik de grote lijnen, in wat volgt vindt u meer achtergronden en links.
Toegegeven, het is een open deur. Het digitale is vandaag alomtegenwoordig in de samenleving. De impact van all things digital op het gedrag van mensen, de manier van werken en de organisatiemodellen is enorm. Deze ontwikkeling heeft een heel grote invloed op de volledige museumpraktijk. Vandaar dat
De noodzaak voor een museum om een digitale (beleids-)strategie te ontwikkelen, kan niet voldoende benadrukt worden. Dat blijkt eens te meer uit de inspirerende lezing die Saskia Scheltjens van het Rijksmuseum gaf aan de Collegagroep Digitale Participatie.
Om de charme van de unieke 17e-eeuwse site niet te doorbreken, koos het vernieuwde Snijders&Rockoxhuis ervoor om geen wandteksten te plaatsen naast de werken. In plaats daarvan zet het museum volop in op tablets en augmented reality.