De Bladmuziekcollectie van de Openbare Omroep, afgekort BOO, is ontstaan als gebruiksbibliotheek voor de diverse muziekensembles die vanaf 1930 tot 1998 verbonden waren aan de Belgische Radio en Televisie. Zij hadden de onmisbare taak om de uitzendingen muzikaal te stofferen. Door de vele opdrachten voor nieuwe composities en arrangementen ontwikkelde BOO zich tot een van de belangrijkste bladmuziekcollecties van de 20e eeuw in België. 


Over de jaren heen worden de eigen ensembles meer en meer afgeschaft. In die mate zelfs dat in 1998 er geen enkel muziekensemble meer verbonden is aan de

In het project Operationalisering van beeldherkenning in de registratiepraktijk onderzochten FOMU, Datable en meemoo de haalbaarheid van het gebruik van geautomatiseerde beeldherkenning als alternatief of aanvulling voor de handmatige beschrijving van erfgoedobjecten.


Er werd gezocht naar een methodologie om beeldmateriaal te laten 'taggen' of categoriseren met behulp van online beeldherkenningsdiensten en de resultaten ervan te integreren in de registratiesystemen.


Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van deze technologie werden vier uiteenlopende pilootprojecten uitgewerkt

Stichting Logos beschikt over een collectie van ca. 120 muziekinstrumenten die gebouwd zijn door muziekmaker Godfried-Willem Raes, over een periode van zo’n 45 jaar (1970-nu). De collectie is zeer hybride en al de experimentele instrumenten zijn uniek, in die zin dat er steeds maar één exemplaar van bestaat.

De instrumenten staan soms ver van wat er traditioneel onder 'muziekinstrument' verstaan wordt. Bouwtechnisch gezien vermengen ze technieken uit de traditionele instrumentenbouw, met elektrische/elektronische en digitale innovaties. Omdat er gebruik gemaakt wordt van verschillende

Gefigureerd linnen damast is een eenkleurig weefsel waarin het patroon 'wit op wit' geweven is. De figuren verschijnen glanzend op een matte achtergrond en zijn slechts vanuit een bepaalde hoek en met een bepaalde lichtinval duidelijk zichtbaar. Daarom is fotograferen niet evident. Wit op Wit wilde de internationaal vermaarde collectie wit linnendamast van Texture digitaliseren met een door het Rijksmuseum speciaal ontwikkelde fototechniek. Voor het eerst waren daardoor foto’s in kleur mogelijk. Het resultaat was een opgeschoonde en uniforme registratie en een reeks foto’s van uitzonderlijke

Dit project voorziet in de uitbouw van een centrale dienst om gegevens van obsolete dragers te capteren. Met obsolete dragers bedoelen we alle dragers van digitale gegevens die technisch nog werken, maar die niet meer gelezen kunnen worden door moderne werkstations. Voorbeelden zijn o.a. 5,25-inch floppy disks, Zip disks, Jaz disks, magneto-optische diskettes en QIC-80 tape.


Deze obsolete dragers inlezen is complex. Niet alleen moet de juiste leesapparatuur gevonden worden, ook moet deze leesapparatuur kunnen aangesloten worden op moderne werkstations. Dit behelst het opzetten van een

Catching the digital heritage is een project waarbij twee collectiebeherende instellingen, Amsab-ISG en Liberaal Archief/Liberas samen de schouders willen zetten onder het versneld registreren van born-digital documenten. Beide instellingen beheren een ruim aantal born-digital documenten, die tot nu toe, omwille van de specifieke aard van dit erfgoed, nog niet systematisch zijn aangepakt. Er wordt gefocust op websites.


Ter voorbereiding op het project was een roadmap opgesteld met werkpakketten en duidelijke deliverables. Meer informatie is terug te vinden op de CEST-wiki.


Deliverable 1

De Winterschool van FARO is ondertussen al aan zijn zesde editie toe. Het thema van deze opleidingsweek in januari 2020 was Cultural Heritage & Outreach: a wellbeing perspective. Deze winterschool werd georganiseerd door FARO en The National Archives van het Verenigd Koninkrijk met als partners Museum Dr. Guislain, het Erfgoedhuis Zusters van Liefde en Tyne & Wear Archives & Museums.


De toegankelijkheids- en outreachwerking van het Huis van Alijn vindt grote (inter)nationale weerklank. Onze basisattitude binnen deze werking is het voortdurend verdiepen en zoeken naar kennis, ervaring en

Dankzij dit subsidieproject kon het KMSKA een belangrijke stap zetten naar een duurzaam, geautomatiseerd beheer van de collectie digitale afbeeldingen, waarbij een optimale zichtbaarheid en snelle levering vooropstaat. Het open source DAM-systeem ResourceSpace werd in gebruik genomen als platform voor het beheren, delen en op hoge kwaliteit bekijken d.m.v. de IIIF-viewer van afbeeldingen met interne en externe stakeholders, werkend vanuit een één loketgedachte.


Een onmisbare stap in dit proces was een inhaalbeweging in de collectieregistratie, in het bijzonder het stroomlijnen en het

Lezing op internationaal congres Cultures of the Book: Science, Technology and the Spread of Knowledge (Pescara, 6-7 November 2019)


The typographical collections of the Plantin-Moretus Museum (Antwerp, Belgium) are internationally incontournable because of their UNESCO World Heritage recognition. The Officina Plantiniana was widely renowned for its immaculate and splendidly illustrated print work. Consequently, woodblocks and copperplates deserve the same amount of attention as punches, matrices and lead type.


The collection of nearly 14,000 woodblocks has hitherto never been described

De typografische collectie van het Museum Plantin-Moretus is als UNESCO Werelderfgoed internationaal incontournable. De Officina Plantiniana stond bekend voor zijn verzorgde en fraai geïllustreerde drukwerk, met naast boekillustraties ook decoratieve initialen en andere randversiering. Naast de stempels, matrijzen en loden letters verdienen dus ook de houtblokken en koperplaten de nodige aandacht.


De 14.000 houtblokken van de Officina Plantiniana zijn nooit systematisch beschreven. In het begin van de jaren 1960 werden ze behandeld met een giftig product tegen houtworm, waardoor de