Kent u Oehoe al? Oehoe is de nieuwe mascotte van de ErfgoedApp en werd speciaal ontwikkeld voor kinderen van 6 tot 11 jaar. De avontuurlijke uil nodigt kinderen en families uit om samen met hem op pad te gaan.
De update van de ErfgoedApp bevat enkele verbeteringen en nieuwigheden die we in nauw overleg met onze creatieve community van makers realiseerden. In deze blog leest u welke en ontdekt u welke plannen we voor 2023 in petto hebben.
De Art & Architecture Thesaurus® is na al die jaren terug van nooit weggeweest, zo bleek op 3 mei 2022. Kon u er niet bij zijn of wilt u bepaalde informatie rustig nalezen? Het verslag is nu online beschikbaar.
De methode 'Buurten met erfgoed' wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. Recent startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. Op 22 september leert u meer over de ervaringen van de betrokken erfgoedwerkers en scholen.
Op 3 mei vormde het Antwerpse Klooster van de Grauwzusters (UA) het decor voor een druk bijgewoonde studiedag over AAT. Kernboodschap: investeren in authorities is nodig én noodzakelijk.
Hoe werkt de AAT in de praktijk? Waarom gebruikt u de AAT (of niet)? En welke ervaringen wil u delen met uw collega's? Schrijf nu in voor de studiedag over de AAT op 3 mei.
Op vrijdag 10 december organiseren het Departement CJM en het agentschap Onroerend Erfgoed, in nauwe samenwerking met FARO en het Vlaams Depotnetwerk een studiedag over de minder in het oog springende, maar oh zo belangrijke depotwerking.
Dit weekend stellen heel wat erfgoedlocaties hun deuren open voor de jaarlijkse Open Monumentendag. FARO selecteerde enkele activiteiten die al een proevertje kunnen zijn voor het thema van Erfgoeddag volgend jaar: onderwijs.
ICCROM en FARO lanceren de Nederlandse vertaling van de RE-ORG-methodiek. Wanneer u deze methode stap voor stap toepast, kunt u zelf, snel en goedkoop uw depot opwaarderen.
Het samenwerkingsverband ‘Buurten met erfgoed’ biedt een train-de-trainer aan waarin u leert hoe u zowel lagere als secundaire scholen kunt benaderen om samen een traject te realiseren rond het erfgoed in de schoolbuurt.