Het Middelheimmuseum en stad Antwerpen, ZNA en Universiteit Antwerpen zoeken samen naar een verbinding tussen de sites waardoor het museum toegankelijker wordt vanuit het ziekenhuis. Inzet: kunst en landschap voor een betere gezondheid.
Waarom hebben we eigenlijk (stand)beelden nodig? Wie heeft er profijt van? En wie zijn ze tot last? Allemaal vragen die Ton Quik zich stelt in zijn nieuwe boek ‘Meer dan een beeld’.
Voor de competitie van de Vlaamse Unesco Commissie op het Afrika Filmfestival in Leuven zijn vijf films genomineerd die Afrikaanse tradities en rituelen documenteren in een hedendaagse context en met de uitdagingen van vandaag.
Heel wat steden, gemeenten en regio’s in Europa staan voor gelijkaardige uitdagingen. Hoe kan erfgoed helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Een bundel van liefst 60 praktijkvoorbeelden biedt inspiratie.
De Art & Architecture Thesaurus® is na al die jaren terug van nooit weggeweest, zo bleek op 3 mei 2022. Kon u er niet bij zijn of wilt u bepaalde informatie rustig nalezen? Het verslag is nu online beschikbaar.
Op vrijdag 10 december organiseren het Departement CJM en het agentschap Onroerend Erfgoed, in nauwe samenwerking met FARO en het Vlaams Depotnetwerk een studiedag over de minder in het oog springende, maar oh zo belangrijke depotwerking.
Op 10 december organiseren het Departement Cultuur, Jeugd en Media en het agentschap Onroerend Erfgoed in nauwe samenwerking met FARO de studiedag 'Samen inzetten op depotuitdagingen'.
Deze vraag stond centraal tijdens een gespreksavond op 9 maart over beladen (koloniale) standbeelden en straatnamen. We zoeken verder naar antwoorden tijdens een webinar op 22 maart én in de Erfgoedwijzer.
Hoe geven we de verschillende stemmen in het debat over gecontesteerde standbeelden en straatnamen een plaats? Deze en andere vragen liggen voor op een gespreksavond op 9 maart.
Is de participatieve democratie een feit? Er ontwikkelen zich heel wat praktijken die burgers niet alleen een stem, maar ook een fundamentele inbreng verlenen. Burgerraden zijn daarbij het meest frappant. In welke mate volgt het (internationale) erfgoedveld?