Vanaf donderdag 17 augustus kunnen subsidieaanvragen binnen het transitiereglement voor de subsidiëring van culturele projecten met een regionale uitstraling worden ingediend via de online applicatie KIOSK van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Het transitiereglement is een van de...
Het mediabedrijf Values Media lanceert in samenwerking met Crowd Angels een nieuw crowdfundingplatform. Values Crowdfunding mikt op crowdfundingprojecten die te maken hebben met erfgoed, cultuur, welzijn en ngo’s. Anders dan een aantal bestaande crowdfundingwebsites biedt Values Crowdfunding de...
Cultuurzaam.be is een toolkit die het energieverbruik en de CO2-uitstoot van organisaties en vakmensen uit de cultuur-, jeugd- en mediasector systematisch kan verlagen. Naar aanleiding van de Vlaamse Klimaat- en Energietop gaf Minister Sven Gatz Pulse Transitienetwerk Cultuur de opdracht een...
Al meer dan 50 jaar steunt de stichting VOCATIO jaarlijks vijftien jonge en gepassioneerde talenten met een gebrek aan financiële middelen voor de ontwikkeling van hun roeping. Bovenop de financiële ondersteuning (10.000 euro per laureaat) biedt de stichting ook een vorm van erkenning, een...
Het Europees Erfgoedlabel is een initiatief van de Europese Unie. De uitgangspunten voor het label zijn gedeelde waarden, een gedeelde Europese geschiedenis en een gemeenschappelijk Europees erfgoed. Het label wil op die manier bijdragen aan een groter Europees bewustzijn, in het bijzonder bij...
Het televisieprogramma Iedereen Beroemd (één - VRT) is op zoek naar mensen die oude gerechten kennen die vandaag niet meer zo courant zijn en waarrond een leuke anekdote of een mooi persoonlijk verhaal kan verteld worden. Dat hoeft (het mag natuurlijk wel) geen ingewikkeld gerecht te zijn, maar...
Podiumkunsten zijn per definitie vluchtig. Hoewel een audiovisuele opname de authentieke ervaring van publiek en spelers niet kan vervangen, is het vaak het enige dat rest om de voorstelling te herbeleven, in de toekomst te hernemen, te bestuderen of nadien nog te verspreiden voor promotionele of...
Het sociocultureel werk pakt uit met een eigen dienstverlener voor zakelijk organisatiemanagement. SCWITCH verleent diensten op maat van socioculturele organisaties, in de vorm van instrumenten en organisatiebegeleiding. SCWITCH is een initiatief van de socioculturele werkgeversorganisatie Sociare...
In de Barometer van de Verenigingen, die dit jaar aan de zesde editie toe is, wordt de financiële situatie van de talrijke verenigingen in ons land onder de loep genomen. Verenigingen vormen immers een economisch belangrijke sector voor wat betreft de bijdrage aan BNP en tewerkstelling. De Barometer...
In 2016 gaat Heemkunde Vlaanderen op zoek naar een nieuwe Ambassadeur Heemkunde Vandaag. Met deze bekroning, wil Heemkunde Vlaanderen innovatieve methodes, originele projecten, inspirerende ideeën, maar ook begeesterende figuren of verenigingen uit het heemkundig veld in de kijker plaatsen. De prijs...