Het Middelheimmuseum en stad Antwerpen, ZNA en Universiteit Antwerpen zoeken samen naar een verbinding tussen de sites waardoor het museum toegankelijker wordt vanuit het ziekenhuis. Inzet: kunst en landschap voor een betere gezondheid.
Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Waarom hebben we eigenlijk (stand)beelden nodig? Wie heeft er profijt van? En wie zijn ze tot last? Allemaal vragen die Ton Quik zich stelt in zijn nieuwe boek ‘Meer dan een beeld’.
Heel wat steden, gemeenten en regio’s in Europa staan voor gelijkaardige uitdagingen. Hoe kan erfgoed helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Een bundel van liefst 60 praktijkvoorbeelden biedt inspiratie.
Van 25 februari tot en 5 maart 2023 is het opnieuw de Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten.
De Art & Architecture Thesaurus® is na al die jaren terug van nooit weggeweest, zo bleek op 3 mei 2022. Kon u er niet bij zijn of wilt u bepaalde informatie rustig nalezen? Het verslag is nu online beschikbaar.
Een gloednieuw dossier op de Erfgoedwijzer helpt u op weg om het vrijwilligersbeleid in uw erfgoedorganisatie vorm te geven. U vindt er methodieken, tips en praktijkvoorbeelden op maat van de cultureel-erfgoedsector.
De methode 'Buurten met erfgoed' wordt al enkele jaren succesvol toegepast in het lager onderwijs. Recent startten ook een aantal piloottrajecten in het secundair onderwijs. Op 22 september leert u meer over de ervaringen van de betrokken erfgoedwerkers en scholen.
Museum Dr. Guislain en Iedereen Leest slaan de handen in elkaar en organiseren op donderdag 24 en vrijdag 25 november 2022 de internationale conferentie Culture & Mental Health 2 in Gent.
Van 27 februari tot 6 maart 2022 is het opnieuw Week van de Vrijwilliger. Een mooie gelegenheid om ook alle erfgoedvrijwilligers in de bloemetjes te zetten. Bijzonder aan deze editie is de samenwerking met Radio 2, voor de campagne 'Wéldoeners'.