Nog tot 30 november 2019 kunnen masterstudenten hun masterscriptie indienen voor bekroning door het Olbrechtsgenootschap. Het onderwerp van de scripties moet binnen het domein van de volkscultuur vallen.
Tijdens zijn twee dag in Londen heeft Bart De Nil een gesprek met Lydia Woolley en Nick Merriman, beiden verbonden aan Horniman Museum and Gardens. Hij verneemt wat Horniman zoal doet voor en met de gemeenschappen uit de buurt.
Eind vorig jaar volgde FARO-collega Bart De Nil een praktijkstage in The Open Museum in Glasgow. Samen met het team van Epos vzw maakte hij nu een filmpje waarin hij vertelt over deze ervaring.
Op zoek naar inspiratie voor Erfgoeddag 2020? Tijdens de voorbije inspiratiesessies maakten we kennis met kandidaat-deelnemers en hun enthousiaste verhalen. Wilt u graag deelnemen aan een van de volgende sessies? Schrijf u dan nog snel in.
Op 10 oktober was het Werelddag voor de Geestelijke Gezondheid. Wereldwijd werd aandacht gevraagd voor voorlichting en bewustmaking. En dat is nodig, want er kleeft nog steeds een groot sociaal stigma aan geestelijke gezondheidsproblemen.
Op woensdag 29 januari 2020 vindt het sectormoment cultuureducatie plaats. Tijdens het sectormoment staat de ontmoeting tussen het beleid en het cultuureducatieve veld centraal.
De Werelddag Dementie, op 21 september, ligt alweer enkele weken achter ons. Toch willen we in deze blog inzoomen op een opmerkelijk onderzoek naar de rol die cultureel-erfgoedcollecties kunnen spelen voor personen met dementie.
Vlaamse jongeren ondervinden steeds meer psychologische klachten, waaronder ook depressie. Cultureel erfgoed kan een klein schakeltje zijn om dergelijke welzijnsproblemen bij jongeren aan te pakken.
Het piloottraject 'Archief om de hoek' trekt zich langzaam maar zeker op gang. In Aalst werden recent drie thematische trajecten uitgewerkt die op lange termijn de sociale cohesie in de wijk Rechteroever moeten helpen versterken.
Buurten met erfgoed maakt leerkrachten van het basisonderwijs al enkele jaren warm om erfgoed als leermiddel te integreren in de klaspraktijk. Dankzij de ondersteuning van Cera starten we dit schooljaar met een gelijkaardig traject voor het secundair onderwijs.