De 17e-eeuwse Franse filosoof Nicolas Boileau wist het al: 'Du choc des idéés jaillit la lumière'. Om de drie maanden krijgt u een shot ideeën via faro, het tijdschrift van FARO.
Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Wie zich wil verdiepen in de inhoud, werking, geschiedenis en toekomstperspectieven van de cultureel-erfgoedsector beschikt over heel wat instrumenten. Een wat onderbelicht aspect zijn de erfgoedtijdschriften. We stellen ze kort aan u voor.
Een tachtigtal erfgoedprofessionals, uitgevers en stripauteurs uit heel Europa verzamelden op 6 september voor de conferentie Comics @ the Museum. Het verslag lezen levert u straks misschien 5.000 euro op.
Bent u al ingeschreven voor het Groot Onderhoud, op 31 mei in Lamot, Mechelen? Een van de sessies gaat over de Canon van Vlaanderen. Als opwarmer kan u volgende week dinsdag naar een gespreksavond hierover.
De Vlaamse minister van Cultuur kent in totaal 1.764.500 euro toe aan 16 cultureel-erfgoedprojecten. De ondersteuning van deze inhaalbeweging geeft de cultureel-erfgoedsector extra mogelijkheden om gericht achterstanden weg te werken op het vlak van collectieregistratie.
Op 18 oktober kwam de collegagroep 'Digitale collectieregistratie' na heel wat digitale bijeenkomsten nog eens fysiek samen. De presentaties zijn nu beschikbaar.
Op vrijdag 10 december organiseren het Departement CJM en het agentschap Onroerend Erfgoed, in nauwe samenwerking met FARO en het Vlaams Depotnetwerk een studiedag over de minder in het oog springende, maar oh zo belangrijke depotwerking.
Afgelopen weekend publiceerde De Standaard een opiniestuk van twee FARO-medewerkers over de omgang met het erfgoed van pater Damiaan. En bij uitbreiding de geschiedenis. Aanleiding was de discussie over het nieuw boek van Idesbald Goddeeris.
Op donderdag 9 september organiseerde CEMPER twee rondetafelgesprekken op het Theaterfestival in DE SINGEL. Het bewaren, ontsluiten en onderzoeken van theatererfgoed stond centraal. CEMPER lanceerde er ook de Bronnengids Podium.