Erfgoeddag, dat gepland was op zaterdag 25 en zondag 26 april, kan dit jaar helaas niet doorgaan. Toch belet dit ons niet om hoopvol vooruit te kijken naar april 2021, wanneer Erfgoeddag én het thema 'De Nacht' hernomen worden.
Zou het geen mooi onderwerp zijn voor een masterscriptie of zelfs een doctoraatsonderzoek? Hoe en de manier waarop strips in musea en tentoonstellingen zijn terechtgekomen, en gebruikt, voorgesteld en geduid worden?
Zopas verscheen de jongste editie van META, tijdschrift voor bibliotheek & archief. META signaleert de nieuwste trends en inspirerende ontwikkelingen in het bibliotheek-, archief-, en documentatieveld. We lichten er een artikel uit.
Eind november organiseerde de Vlaamse openbare omroep ‘Expeditie Cultuur’: een ontmoetingsmoment voor de cultuursector. De bedoeling? Elkaar beter leren kennen. Het verslag is klaar en verdient uw aandacht.
publiq lanceerde eind januari een nieuwe publicatie over verschillende aspecten uit de geschiedenis van kunst- en cultuureducatie, bekeken vanuit diverse perspectieven.
Zopas werd het kunsthistorische standaardwerk 'Portretten van bekende schilders uit de Lage Landen' van Dominicus Lampsonius uit 1572 opnieuw uitgegeven, in een vertaling van het Latijn naar het Nederlands.
Kleuren zijn er altijd en overal. Permanent zien we kleuren, ook als we er geen aandacht aan schenken. Bij alles wat we doen, kiezen we kleuren, gebaseerd op voorkeur en rationele overwegingen, of op basis van conventie, gewoonte of vanzelfsprekendheid.
Vorig weekend opende in Gent de grote, langverwachte tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische illusie'. Naar aanleiding daarvan presenteert Canvas nu een triptiek rond de restauratie van Van Eycks bekendste werk.
U kon er de voorbije dagen niet omheen in de media. Het is deze week exact 75 jaar geleden dat het concentratiekamp Auschwitz werd bevrijd. Naar aanleiding van deze verjaardag verschenen verschillende nieuwe publicaties. We pikken er één voor u uit.
Er is al jàren sprake van een museumplein tussen het MSK en het S.M.A.K. in Gent. Een plein dat een organische, voetgangervriendelijke verbinding tussen beide musea zou vormen. Dr. Marc Cosyns (UGent) maakte er een sprekende documentaire over.