De Universiteit Gent en het Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij (CegeSoma-Rijksarchief) voeren een onderzoek uit naar de sociale geschiedenis en impact van de Tweede Wereldoorlog. En u kunt meewerken!
Op donderdag 9 september organiseerde CEMPER twee rondetafelgesprekken op het Theaterfestival in DE SINGEL. Het bewaren, ontsluiten en onderzoeken van theatererfgoed stond centraal. CEMPER lanceerde er ook de Bronnengids Podium.
Het 'Project Podiumtechnisch Erfgoed' zet sinds kort resoluut de spot op ons rijk podiumtechnisch erfgoed. Een digitale studiedag op 15 juni gaf het officiële startschot.
Namens cultuur-, erfgoed-, onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Vlaanderen en Brussel stelde het Samenwerkingsverband Auteursrecht en Samenleving (SA&S) een memorandum op voor de Vlaamse politieke partijen, naar aanleiding van de verkiezingen in mei 2019.
Op 12 februari is het exact twintig jaar geleden dat in Antwerpen het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek van start ging. “Met weinig middelen en veel overtuiging”, aldus het persbericht. Komt u ook naar het verjaardagsfeestje?
Voor hun afstudeerproject voor de Lerarenopleiding UCLL in Leuven ontwikkelden Jolien De Greef en Eline Govaerts het educatief pakket 'Vluchten in het archief'. Hiervoor baseerden ze zich op bronnen uit het archief van de zusters annuntiaten in Heverlee.
Dit LeerDok-lespakket, gericht op het secundair onderwijs, geeft leerlingen door middel van unieke archiefbronnen en de opmerkelijke verhalen die daaraan verbonden zijn, inzicht in perspectieven op vluchtelingen en vluchten vanuit een historische invalshoek.
Met digitalecultuur.nl ondersteunt DEN theatergezelschappen, dansgroepen, muzikanten en andere kunstenaars bij het digitaliseren van hun archieven en collecties. In Vlaanderen loopt al langer een gelijkaardig traject.
In juli 2013 kreeg PACKED vzw de opdracht een website te creëren die advies verstrekt over archiefzorg in de kunstensector.
Podiumkunsten zijn per definitie vluchtig. Hoewel een audiovisuele opname de authentieke ervaring van publiek en spelers niet kan vervangen, is het vaak het enige dat rest om de voorstelling te herbeleven, in de toekomst te hernemen, te bestuderen of nadien nog te verspreiden voor promotionele of...