Op 30 januari ging een eerste versie van het Verenigingsloket online. Het Verenigingsloket wil als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen.
Hoe gaan kunstenaars en kunstenorganisaties om met hun archieven, collecties en praktijken? Ontdek welke Nederlandse en Vlaamse initiatieven hierop inzoomen dit najaar.
Kent u Oehoe al? Oehoe is de nieuwe mascotte van de ErfgoedApp en werd speciaal ontwikkeld voor kinderen van 6 tot 11 jaar. De avontuurlijke uil nodigt kinderen en families uit om samen met hem op pad te gaan.
Het 'Project Podiumtechnisch Erfgoed' zet sinds kort resoluut de spot op ons rijk podiumtechnisch erfgoed. Een digitale studiedag op 15 juni gaf het officiële startschot.
Op 10 december organiseren het Departement Cultuur, Jeugd en Media en het agentschap Onroerend Erfgoed in nauwe samenwerking met FARO de studiedag 'Samen inzetten op depotuitdagingen'.
Op dinsdag 1 december vond de tiende editie van het Groot Onderhoud plaats. Onder de titel 'Diepgeworteld, breedvertakt' zetten we het spotlicht op het lokale en bovenlokale erfgoed. Benieuwd naar het verslag? Lees dan snel verder!
'Wiki Loves Heritage', de opvolger van 'Wiki Loves Art', nodigt erfgoedbeheerders en -organisaties, erfgoedgemeenschappen en -liefhebbers, fotografen en Wikipedianen uit om samen erfgoed online te ontsluiten onder een vrije licentie. Doe mee!
Begin april is Strip Turnhout vzw gestart met het onderzoek naar het striperfgoed(beleid). De bedoeling? Vanuit de huidige, versnipperde situatie van het striperfgoed werken aan de opbouw van een netwerk tussen de actoren, en aansluitend komen tot beleidsaanbevelingen.
In 2015 nam de provincie Antwerpen het historisch archief van Agfa-Gevaert onder haar hoede. Het voorbije anderhalf jaar werd gewerkt aan een waarderings- en herbestemmingstraject om dit erfgoed zo goed mogelijk te behouden, te beheren en publiek toegankelijk te maken.
Archiefbank Vlaanderen startte een tijd geleden met de prospectie en registratie van kunstenaarsarchieven. De campagne, waarbij vooral werd gefocust op archieven en collecties van beeldende kunstenaars, is ondertussen afgerond.