Op 10 december organiseren het Departement Cultuur, Jeugd en Media en het agentschap Onroerend Erfgoed in nauwe samenwerking met FARO de studiedag 'Samen inzetten op depotuitdagingen'.
Er is al jàren sprake van een museumplein tussen het MSK en het S.M.A.K. in Gent. Een plein dat een organische, voetgangervriendelijke verbinding tussen beide musea zou vormen. Dr. Marc Cosyns (UGent) maakte er een sprekende documentaire over.
'Naar een blauwdruk voor een architectuurcollectie Vlaanderen' is het experimentele pilootproject van Architectuurarchief Vlaanderen om culturele archieven te waarderen volgens internationale waarderingsmethodieken zoals Significance 2.0 etc.
Een onderzoek naar subsidies in de museumsector van het Verenigd Koninkrijk legt prioriteiten vast en geeft aanbevelingen voor een creatievere en duurzame toekomst.
Vanaf 1 januari 2018 smelten het Centrum Vlaamse Architectuurarchieven (CVAa) en het Architectuurarchief van de Provincie Antwerpen (APA) samen tot het Architectuurarchief Vlaanderen.
Met 'The archives @ the architects' onderzochten het Architectuurarchief van de Provincie Antwerpen en het Centrum Vlaamse Architectuurarchieven op welke manier architectenbureaus kunnen begeleid en ondersteund worden bij het beheer van hun digitale archief.
In juli 2013 kreeg PACKED vzw de opdracht een website te creëren die advies verstrekt over archiefzorg in de kunstensector.
We staan er niet altijd bij stil, maar heel wat socio-culturele verenigingen kunnen terugblikken op een lange geschiedenis. Doorheen de jaren hebben zij ook heel wat erfgoed verzameld. Stel dat zo’n vereniging haar jubileum wil vieren. Reden tot feestvieren natuurlijk en wellicht ook een uitgelezen...
De elfde editie van de Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel op zondag 1 mei staat in het teken van het thema ‘Armoe troef’. Op een persconferentie, vandaag in het Hallepoortmuseum in Brussel, maakte Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege ook bekend dat Erfgoeddag 2014 op het thema 'Grenzeloos'...
Toegegeven: elk jaar opnieuw is het wat zoeken naar een krachtig beeld dat tegelijk inhoudelijk verrassend is, voldoende sprekend-communicatief blijkt én waarop de publiekscampagne kan geschraagd worden. In een tijd van visuele overvloed zijn ‘eenvoud’, ‘rust’ en het vermogen om de vele...