Twaalf verhalen om samen te lezen, die vindt u in dit boekje. Verschillende erfgoedorganisaties doken in hun collecties op zoek naar grappige, ontroerende of spannende verhalen. Ze schreven op maat van wie Nederlands leert. Het taalplezier is er voor iedereen: voor wie nog Nederlands leert of zich
Tips voor iedereen met erfgoed. Ook voor u dus. De tand des tijds is onverbiddelijk. Toch? Want alle materiaal is aan verval onderhevig: of het nu gaat over foto’s, boeken, langspeelplaten, meubels, serviesgoed, cd’s, kledij of allerhande gebruiksvoorwerpen. Zelfs de niet-tastbare dingen, lees onze

De collectie van het Red Star Line Museum bestaat uit twee grote pijlers. Enerzijds is er de maritieme collectie gelinkt aan de geschiedenis van de Red Star Line rederij. Het Red Star Line Museum verzamelt objecten, kunstwerken en documentatie over de Europese emigratie naar Amerika via Antwerpen met de stoomschepen van de scheepvaartmaatschappij.

Anderzijds beheert het Red Star Line Museum een collectie persoonlijke verhalen uit de periode van de trans-Atlantische migratie. Deze collectie biografisch erfgoed vormt de kern van het museum. De laatste jaren gebeurde een uitbreiding naar meer

De collectie Irma & Jules Dhondt-Dhaenens. Een voorstelling is de nieuwe collectiecatalogus van MDD en toont de 125 kunstwerken die werden geschonken door Jules en Irma Dhondt-Dhaenens aan de zelf opgerichte stichting, in 1967.

De catalogus – in samenwerking met Posture Editions – wordt geconcipieerd rond een fotoconcept dat de fysieke omgang met de collectie zichtbaar maakt. Het boek wordt een theatervoorstelling met schilderijen, tekeningen en sculpturen, die als acteurs worden ingezet in wisselende scènebeelden. Clusters van werken worden samengesteld, door figuranten op de museumvloer

Beschreven zet in op het toegankelijk maken van drie collecties met fotografische afdrukken (Aerts, Van Maele en Lahousse). Deze behoren tot de kerncollectie van KOERS. Museum van de Wielersport en geven een unieke inkijk in het wielrennen van de 20e eeuw. Ze worden dan ook vaak geraadpleegd door onderzoekers, journalisten, studenten, etc. Hoewel ze regelmatig bevraagd worden, zijn ze slechts beperkt gedigitaliseerd en geregistreerd. Dit zorgt voor groeiende druk op het team. Door de collecties op een duurzame manier te registreren, digitaliseren en ontsluiten wil KOERS dit pijnpunt aanpakken

Het Memorial Museum Passchendaele 1917 heeft een uitgebreide deelcollectie 'personalia', bestaande uit objecten gerelateerd aan of geassocieerd met personen. Bij de start werd de omvang geschat op 2.203 objecten van in totaal 502 verschillende personen. Dat kan opgedeeld worden in 2D- en 3D-objecten. De categorie 2D-objecten bevat objecten zoals foto's, brieven, postkaarten, etc. Onder de andere categorie vallen bijvoorbeeld uitrusting, relicten, medailles, etc. Met dit project wou het museum de deelcollectie digitaliseren, doorgedreven registreren en ontsluiten. Daarnaast beoogde het project

VIBE zet een belangrijke stap vooruit in het behoud van bibliothecaire erfgoedcollecties in Vlaanderen en Brussel in beheer van organisaties zonder of met een beperkte professionele erfgoedomkadering voor die collecties. Het brengt de bewaaromstandigheden en materiële staat van de collecties in kaart. Het inzicht in de collectie en de fysieke staat en bewaaromstandigheden ervan biedt organisaties een springplank naar eerstelijnsconservering, calamiteitenplanning en duurzamer erfgoedbeheer.

Met het project Increased Contextualisation of Humanist Intangible Cultural Heritage (ICHICH). Naar een verhoogde toegankelijkheid van digitale tijdschriften wilde CAVA, na afloop van het project Contested Content, een tweede grote stap zetten in het toegankelijker maken van zijn vrijzinnig humanistische tijdschriftencollectie. Een digitaal doorzoekbare tijdschriftencollectie biedt namelijk ongeziene kansen voor CAVA’s erfgoedwerking en voor het onderzoek naar de vrijzinnig humanistische levensbeschouwing en aanverwante thema’s.  

Om die toegankelijkheid te realiseren, zette CAVA binnen dit