In een tijdperk van snelle veranderingen en een steeds toenemende focus op digitale inhoud, richt deze 2e EPICo-conferentie zich op het gezamenlijke beheer van gedrukte collecties.
Bevat uw collectie boeken gedrukt vóór 1801? Doet u onderzoek naar boekdrukkunst vóór 1801? Wil u leren hoe u dit soort collecties op een goede manier kan registreren? Dan is deze vierdaagse workshop iets voor u.
Vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een erfgoedorganisatie.
Om een correct beeld te kunnen schetsen van depotproblematiek bij de erkende collectiebeherende Vlaamse cultureel-erfgoedinstellingen anno 2014 peilden we in het Cijferboek Cultureel Erfgoed naar de status van hun depotinfrastructuur. Naast vragen over het type, de omvang en de nog beschikbare
Informatie aanbieden bij erfgoed was nog nooit zo eenvoudig. De ErfgoedApp maakt het voor meer dan 1.700 musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen en Brussel mogelijk om via de modernste technologie multimediale informatie aan te bieden aan hun bezoekers. In deze handleiding schetsen we de
Samen inzetten op educatie. Digital storytelling voor archief én bibliotheek mikt op archief- en bibliotheekmedewerkers die samen een werking rond digital storytelling willen uitbouwen. Het uitgangspunt is het vertalen van archiefstukken naar een educatief pakket waarbij gebruik wordt gemaakt van
Deze publicatie vloeide voort uit de cursus Digitaal documentbeheer van het cursustraject Digitaliseren en digitaal archiveren van FARO. Met dit voorbeeld van goede praktijk willen we tegemoetkomen aan de behoefte naar een praktische benadering van digitaal documentbeheer. We vertellen niet alleen
In 2012 kreeg de lezingenreeks Met nieuwsgierige blik. Collectievorming en aankoopbeleid in Vlaanderen een vervolg onder impuls van BAM, FARO en het agentschap Kunsten en Erfgoed. Vertegenwoordigers van zowel Vlaamse, federale, Waalse als buitenlandse instellingen kwamen aan het woord. Bijna
De haalbaarheidsstudie, uitgevoerd door IBBT in 2010 in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, onderzocht of het wenselijk en haalbaar is in technische en organisatorische termen om een horizontale, cross-sectorale metadata aggregator voor het digitaal cultureel erfgoed in