Tijdens deze workshop leert u hoe u een sterke Wikipedia-activiteit voor leerlingen secundair onderwijs uitwerkt.
Buurten met erfgoed laat leerlingen kennismaken met erfgoed in de omgeving van de school. Hiertoe starten (lokale) erfgoedorganisaties een schooljaar lang een traject op samen met leerkrachten; vaak onder begeleiding van de erfgoedcel. Gezamenlijk werken ze zo een of meerdere lesactiviteit(en) uit
Zowel Cultuurkuur, Klasse/Lerarenkaart als Archief voor Onderwijs zijn grote en krachtige onderwijspartners en -platformen. Maar hoe kan u als erfgoedorganisatie met hen samenwerken om uw aanbod of collectie bij het lerarenkorps bekend te maken?
In deze sessie maken we u wegwijs in het platform Erfgoedwijs.be en begeleiden we u stap voor stap om uw educatief materiaal te posten.
Hoe gaat u aan de slag met het borgen van uw traditie(s), rituelen, gewoontes …? In een reeks van vier vormingsmomenten zet Werkplaats immaterieel erfgoed uw erfgoedgemeenschap (verder) op weg.
Wilt u graag meer weten over het beleid rond immaterieel erfgoed? Bent u geïnteresseerd in wat immaterieel erfgoed voor u en uw (collectiebeherende) organisatie kan betekenen? Bent u op zoek naar inspiratie om aan de slag te gaan met het borgen van immaterieel erfgoed? Dan is deze basiscursus iets...
De Reuzencultuur in Vlaanderen heeft diepe historische wortels én een mooie toekomst: dit colloquium wil een nieuwe impuls geven aan het historisch onderzoek over de aloude Reuzencultuur in Vlaanderen.
Op welke manieren kunnen we de complexe interacties tussen mensen en erfgoed en/of kunst en mensen onderling onderzoeken? Op vraag van Museum Kunst & Geschiedenis en FARO gaat Prof.dr.Hester Dibbits in gesprek over de methode emotienetwerken.
Op 10 november 2011 organiseerde FARO het colloquium Archieven 2020. Het was een moment waarop sleutelfiguren reflecteerden over de stappen die de archiefsector het komende decennium moet nemen, zonder te weten hoe die toekomst er precies zal uitzien. Veel deelnemers aan het colloquium gaven te
Het onderzoeksproject 'Archipel: Network-centric approach to sustainable digital archives' ging tussen oktober 2009 en september 2011 op zoek naar de technische en organisatorische uitdagingen van digitale langetermijnarchivering. Het Archipel-samenwerkingsverband ging na hoe een netwerkgerichte