Culture Moves Europe heet het nieuwe mobiliteitsinitiatief, gefinancierd door het Creative Europe-programma van de Europese Unie, dat wordt geleid door het Goethe-Institut.
Hoe gaat u aan de slag met het borgen van uw traditie(s), rituelen, gewoontes …? In een reeks van vier vormingsmomenten zet Werkplaats immaterieel erfgoed uw erfgoedgemeenschap (verder) op weg.
Werkt u aan een subsidieaanvraag voor een bovenlokaal cultuurproject voor de deadline van 15 november 2022? Weet u niet goed hoe te beginnen bij het opmaken van de projectbegroting of loopt u ergens vast? Een consulent van Cultuurloket helpt u op weg.
Wilt u graag meer weten over het beleid rond immaterieel erfgoed? Bent u geïnteresseerd in wat immaterieel erfgoed voor u en uw (collectiebeherende) organisatie kan betekenen? Bent u op zoek naar inspiratie om aan de slag te gaan met het borgen van immaterieel erfgoed? Dan is deze basiscursus iets...
De Reuzencultuur in Vlaanderen heeft diepe historische wortels én een mooie toekomst: dit colloquium wil een nieuwe impuls geven aan het historisch onderzoek over de aloude Reuzencultuur in Vlaanderen.
Op 10 november 2011 organiseerde FARO het colloquium Archieven 2020. Het was een moment waarop sleutelfiguren reflecteerden over de stappen die de archiefsector het komende decennium moet nemen, zonder te weten hoe die toekomst er precies zal uitzien. Veel deelnemers aan het colloquium gaven te
In 2009-2011 voerde FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed een grondige doorlichting van de sector cultureel erfgoed uit. We brachten de structuur, de omvang, de financiering, de noden en vooral het potentieel van het cultureel-erfgoedveld in beeld. We publiceren nu als sluitstuk het
Het onderzoeksproject 'Archipel: Network-centric approach to sustainable digital archives' ging tussen oktober 2009 en september 2011 op zoek naar de technische en organisatorische uitdagingen van digitale langetermijnarchivering. Het Archipel-samenwerkingsverband ging na hoe een netwerkgerichte
De publicatie ‘Erfgoed 2.0: nieuwe perspectieven voor digitaal erfgoed’, die in 2009 verscheen bij Pharo Publishing, attendeert op een aantal actuele tendensen rond erfgoed en ICT. Verschillende auteurs uit zowel academische als professionele ‘erfgoed’-omgevingen in Vlaanderen en Nederland leverden
FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw vroeg in het kader van het Prismaproject aan vier experts welke trends zij in de toekomst ontwaren. Zo hoopten we iets bij te leren over de mogelijke toekomst van het consumentengedrag, de objecten die ons omringen, de demografie en de globalisering