Oproep: Prioritiare nascholingsthema’s voor het schooljaar 2009-2010

Illustratie Nascholing: verfris je kijk op je praktijkVoor het schooljaar 2009-2010 heeft de Vlaamse Regering vier nieuwe prioritaire nascholingsthema’s vastgelegd:

Kunst- en cultuureducatie
Binnen dit thema dient er zowel voor het basisonderwijs als het secundair onderwijs een duidelijke schoolvisie rond kunst- en cultuureducatie ontwikkeld te worden, die aangepast is aan de lokale context en behoeften. Daarbij moet bijzondere aandacht uitgaan naar een leerlijn en een geïntegreerde aanpak, waarbij kunst- en cultuureducatie worden aangeboden vanuit diverse leergebieden, vakken, vakoverschrijdende projecten of initiatieven. Daarnaast besteedt de nascholing ook aandacht aan didactische werkvormen, methoden en invalshoeken waarmee de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor kunst- en cultuureducatie kunnen bereikt worden.

Vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen secundair onderwijs
Binnen dit thema is het de bedoeling dat de scholen, scholengemeenschappen, scholengroepen, directies, leerkrachten kennis verwerven over de geactualiseerde vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen secundair onderwijs. Daarnaast dient er gewerkt te worden aan een beleid van een school, scholengemeenschap of scholengroep rond vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Hiervoor moeten er keuzes gemaakt worden m.b.t. de vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen, de leerlijn die ze wensen te volgen en de communicatie hierrond.

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen techniek basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs
Wat dit thema betreft, is het de bedoeling dat de leerkrachten van het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs kennis krijgen over de achterliggende visie van de geactualiseerde eindtermen en ontwikkelingsdoelen, maar uiteraard ook kennis van de nieuwe eindtermen en ontwikkelingsdoelen zelf. Ook zal de impact op het didactisch handelen aan bod komen en dienen er voorbeelden van didactische werkvormen gegeven te worden. Daarnaast moeten leerkrachten zich kunnen positioneren in het domein technische geletterdheid.

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen natuurwetenschappen 1ste graad secundair onderwijs
Met dit thema wil men de kennis van de geactualiseerde ontwikkelingsdoelen en eindtermen doorgeven aan de leerkrachten van de 1ste graad secundair onderwijs. Voor de leerkrachten van de A-stroom wordt er hierbij extra aandacht gevraagd voor het onderdeel niet-levende natuur. Daarnaast zouden de leerkrachten actieve didactische werkvormen aangereikt moeten krijgen waarmee de geactualiseerde eindtermen en ontwikkelingsdoelen kunnen bereikt worden, die authentiek leren stimuleren en de intrinsieke motivatie van leerlingen voor natuurwetenschappen aanwakkeren.

Organisaties die expertise hebben opgebouwd en nascholing rond een of meerdere thema’s willen geven kunnen een aanvraag tot goedkeuring van hun project(en) indienen.

Let op: De uiterlijke datum van indiening is 27 februari 2009

Voor meer informatie kan u contact opnemen met nascholing@vlaanderen.be of +32 (0)2 553 86 69

Meer info: Website Nascholing voor onderwijspersoneel

Opening / lancering
cultuureducatie
nascholing