Hoe maak je van een stage een win-win?

Stages zijn voor studenten boeiende en leerrijke ervaringen. Maar ook organisaties doen er hun voordeel mee. Ontdek op deze pagina hoe je van een stageperiode in vijf stappen een win-win kan maken.
Stap 1: Stel een vacature voor een stageplaats op
Vertrek vanuit een concrete, afgebakende opdracht die een stagiair tijdens een korte periode kan uitvoeren:
- Zorg voor een zinvolle taak (koffiezetten en kopies maken vallen daar niet onder).
- Zorg dat de taak een duidelijk eindpunt heeft en op een bepaald moment klaar is. Zo krijgt de student het gevoel echt iets te kunnen afronden.
- Formuleer duidelijke resultaten: hoe zie je dat de taak goed is uitgevoerd?
- Hou er rekening mee dat een stage ook kan mislukken. Geef dus geen cruciale taak aan een student (of bouw een vangnet in).
Op basis van die taakomschrijving kan je vervolgens nadenken over welke competenties de student in huis zou moeten hebben:
- Welke kennis is er nodig?
- Welke vaardigheden?
- Welke attitude?
Studenten vinden het prettig als er aan de grote hoofdopdracht een paar kleinere bijtaakjes gekoppeld zijn. Dat zorgt voor wat afwisseling. Denk dus na hoe ze kleine maar leerrijke taken kunnen opnemen, zoals:
- een verslag van een vergadering maken;
- een blogbericht schrijven;
- meedraaien tijdens een studiedag.
Stap 2: Verspreid de vacature
Zodra je duidelijk in kaart hebt welke taak je door een student wil laten uitvoeren en welke competenties je daarvoor verwacht, kan je bekijken welke opleidingen studenten voorbereiden op deze taak.
In deze lijst geven we een overzicht van de opleidingen die bij FARO bekend zijn. Ontbreekt er iets? Signaleer dat dan aan Jacqueline van Leeuwen.
Je kan rechtstreeks contact opnemen met deze opleidingen. Daarnaast is je stageplaats ook welkom op de stagelijst van FARO, waar verschillende opleidingen ook naar doorverwijzen. Hiervoor neem je contact op met Jacqueline van Leeuwen.
Probeer je vacature aantrekkelijk te formuleren. Geef bijvoorbeeld duidelijk aan waarom een student voor dit aanbod zou moeten kiezen. Ga er niet te snel van uit dat iedereen die meerwaarde meteen ziet. Inspirerende voorbeelden vind je op de stagelijst.
Stap 3: Organiseer een intakegesprek
Als een of meerdere studenten geïnteresseerd zijn in een stageplaats, nodig je hen best uit voor een gesprek. Dit gesprek heeft als voornaamste doel om de verwachtingen van de student en de stageplaats goed op elkaar af te stemmen. Ook de verwachtingen van de opleiding moeten op dat moment in kaart worden gebracht.
Voorbeelden van vragen die je tijdens dit gesprek kan stellen:
- Welke ervaring heb je?
- Waarom wil je stage lopen in onze organisatie?
- Wat wil je bijleren tijdens deze stageperiode?
- Hoe zou je de opdracht willen aanpakken?
Stap 4: Heet de stagiair welkom
De eerste dag op de stageplaats is altijd spannend. Zorg ervoor dat de stagiair zich welkom voelt, bijvoorbeeld door al van tevoren materiaal klaar te leggen. Vang de student bij aankomst op en geef toelichting:
- Overloop de taak en de verwachtingen.
- Situeer de taak in de globale werking van de organisatie.
- Laat de student kennismaken met alle collega’s.
- Toon praktische zaken (de koffie, het materiaal, de toegangscodes …).
Vraag aan het einde van de eerste dag zeker nog even hoe het is geweest!
Stap 5: Volg de stagiair verder op
Bepaal samen met de stagiair op welke vaste weekdag je overlegt over de gang van zaken. Doe dit aanvankelijk heel regelmatig. Na verloop van tijd kan je de student meer 'loslaten'.
Organiseer op de helft van de stageperiode een soort 'functioneringsgesprek' met de stagiair. Voor de stagiair is het een boeiende leerervaring en het helpt je ook om bij te sturen waar nodig. Je kan daarbij de volgende vragen stellen:
- Hoe voel je je op de stageplaats?
- Hoe zijn je relaties met de collega’s?
- Wat verliep er goed? Waarom verliep dat goed?
- Wat is er minder goed gegaan? Wat zijn daarvan de redenen?
- Welke taken doe je graag? En wat doe je minder graag? Waarom?
- Hoe kan ik je ondersteunen zodat je je werk nog beter kan doen?
Meer tips over het begeleiden van stagiairs, en heel veel praktijkvoorbeelden vind je in de brochure die FARO hierover maakte.