Hoe versterk je de kennis en kunde in je organisatie?

pen en papier liggen klaar voor het ontwikkelen van een strategie

Een organisatie is maar zo sterk als haar medewerkers: hun kennis en kunde maken het beleidsplan waar. Daarom is het geen overbodige luxe om samen met je team grondig na te denken over welke competenties er nodig zijn. En hoe ga je ze verwerven? Op deze pagina’s belichten we die centrale vraag vanuit verschillende invalshoeken:

  • Hoe bepaal je welke competenties de organisatie nodig heeft? 
    We bespreken drie methodieken om het gesprek over competenties aan te gaan: een snelle scan, inspiratie opdoen bij bestaande profielen of zelf een competentiekader opstellen. Een praktische handleiding helpt je op weg.
     
  • Hoe zet je een vormingsbeleid op voor je medewerkers? 
    Als je weet welke competenties je nodig hebt, kan je verder nadenken over hoe je ze het beste verwerft. Een praktisch stappenplan vertelt je hoe je een vormingsbeleid opstelt. Aan de hand van een zelfanalyse kom je bovendien de leerblokkades in je organisatie op het spoor.
     
  • Hoe maak je van een stage een win-win? 
    Je kan ook tijdelijk kennis en kunde in huis halen via stages; verlies daarbij wel niet uit het oog dat deze studenten nog in opleiding zijn. Van je organisatie wordt dus heel wat ondersteuning verwacht. Gelukkig maakte FARO een handige gids om stagiairs goed te ontvangen.
     
  • Hoe borg je kennis en kunde in je organisatie? 
    Medewerkers blijven niet eeuwig aan boord. Mensen vertrekken en nemen heel wat expertise mee. Breinen klonen en kennis overplanten kunnen we niet, maar je kan wel een strategie ontwikkelen om de belangrijkste kennis en kunde nog voor het vertrek over te dragen.