Kies scan / Augmented Reality


Kies Image AR / Scan. U gaat nu uw eerste content-item aanmaken. Meerdere content-items verbinden we door een een tour aan te maken. Voorbeelden van een tour zijn: een topstukkenroute, een schattenjachtspel of een kinderrondleiding. Een tour kan bestaan uit meerdere Beacon-, Scan- en Gps-punten.

Scan content aanmaken
Scan content aanmaken: upload herkennisbeeld
Scan content aanmaken: maak een selectie in het beeld


Laad een jpeg-, png-afbeelding of pdf-bestand op. Met behulp van regioselectie kunt u zelf bepalen welk deel van de afbeelding / het object scanbaar is. De software doet automatisch een suggestie die optimaal is. Bij foto’s is dit meestal de volledige afbeelding. Bij een pdf-pagina van een tijdschrift of boek kunt u de scanbare zone zelf bepalen (bv. de afbeelding).

Scan content aanmaken


Content name: voor elk model dat u maakt, kiest u een naam. Die naam is niet zichtbaar voor de gebruiker, maar laat u toe om elk model makkelijk te identificeren in de ErfgoedApp-manager.

Description: deze beschrijving is voor intern gebruik. 

Scan content aanmaken


Hier kunt u een nieuw trefwoord toevoegen via ‘+Add new tag’ of gebruik een van uw bestaande trefwoorden. Een geldig trefwoord bestaat uit één woord zonder spaties dat uniek is voor één tour binnen één organisatie, bijvoorbeeld ‘MiatTour1’. Om te testen is het eenvoudiger om geen trefwoord aan te maken maar gebruik te maken van de automatische QR-code onder Remote-id. Voor meer informatie leest u best het hoofdstuk over testen.

De ErfgoedApp is beschikbaar in vijf talen: Nederlands, Frans, Engels, Spaans en Duits. De app detecteert automatisch de taal van het toestel en is vervolgens beschikbaar in die taal. Indien een taal niet ondersteund wordt (bv. Portugees), dan zal automatisch de Engelse versie getoond worden. Standaard zijn alle talen aangeklikt. Laat deze standaardinstelling ongewijzigd indien u niet meertalig werkt. Indien u enkel ‘Dutch’ zou aanklikken, zouden immers enkel gebruikers met een Nederlandstalige telefoon de informatie kunnen bekijken. Maak dus enkel gebruik van talen indien u effectief een versie maakt in een andere taal, anders kan iemand met een Engelstalige telefoon uw Nederlandstalige informatie niet zien, ook al verstaat hij of zij Nederlands.

Scan content aanmaken


De werking van de PixLive Editor leggen we uit in het volgende hoofdstuk.

Hoe werkt de scanfunctie van de ErfgoedApp?

Wanneer een tour gedownload wordt, worden ook alle herkenningsbeelden gedownload. Deze 'röntgenfoto's' (15kB groot) zorgen ervoor dat de app het object snel kan herkennen. Gebruikers moeten dus geen foto's nemen. Wanneer ze het scanvenster voor het te scannen voorwerp houden, wordt het object herkend en opent de content automatisch. Bij 3D-objecten of zwaardere content kunt u overwegen om standalone te gebruiken zodat content sneller opent.

Maakt u gebruik van objectfotografie voor de herkenning van het object maar werkt dit onvoldoende? Maak dan een nieuwe afbeelding in de tentoonstelling zelf. We hebben goede ervaringen met het maken van foto's met een iPad of smartphone (zonder flits). Maak de foto op de plek waar de bezoeker staat, dus recht voor het object, zoals beschreven in de help-functie (i) in de ErfgoedApp.

Enkele beperkingen van de scanfunctie

  • De scanfunctie gebruiken we vooral binnen, in tentoonstellingen en musea.
  • De scanfunctie kan geen witte objecten scannen en heeft het moeilijk met objecten die heel fel schitteren, zoals diamant.
  • De scanfunctie kan achter glas scannen (in een vitrine) maar objecten moeten in dat geval goed uitgelicht worden. Weerkaatsing (reflectie) kan problemen geven. Test altijd goed.

Enkele tips

  • Objecten achter glas kunnen weerspiegeld worden waardoor de scanfunctie niet naar behoren functioneert. U kunt dit oplossen door niet-weerspiegelend glas te gebruiken of de objecten zelf goed uit te lichten. 
  • De scanfunctie kan het ook moeilijk hebben bij witte of heel donkere objecten. Een trucje is om een goed te scannen object naast het moeilijk te scannen object te zetten. Maak vervolgens van beide objecten samen een foto en zorg ervoor dat de bezoeker beide zal scannen.
  • Scant een object niet goed? Ga na of verschillen in lichtinval of zonlicht de oorzaak kunnen zijn. Maak in dat geval een tweede foto (zonder flits) en dupliceer uw content. U hebt nu een scan bij gewoon licht en bij zonlicht.
  • Kunnen bezoekers bepaalde 3D-objecten in de tentoonstelling vanuit meerdere posities scannen? Maak dan ook een foto van de achterkant of zijkant van het object en dupliceer uw content.